مقام‌ها در بدخشان: طالبان در ولسوالی کشم مجسمه اسبها را ویران کردند

منتشر شده در

احمد بشیر صمیم، والی بدخشان می‌گوید که صبح دیروز، دوشنبه (۲۸ سرطان/تیر) افراد مربوط به گروه طالبان مجسمه‌های اسب‌ها را در میدان مرکزی ولسوالی کشم ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان، کاملاً تخریب کرده‌اند.

روز گذشته تصاویری از مجسمه‌های ویران شده اسب‌ها در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد. مسئولان در بدخشان با تایید تخریب آنها توسط طالبان گفته که این مجسمه‌ها در چوک (میدان) ولسوالی کشم در سال‌های اخیر ساخته و نصب شده بود. با این مجسمه‌ها یک صحنه از بازی سنتی بزکشی در آن به نمایش گذشته شده بود.

بزکشی، ورزش سنتی و ملی افغانستان است. سوارکاران به جای توپ چوگان، بر سر لاشه بز نبرد می‌کنند. این ورزش خشن و پرتحرک، در زمین‌های خاکی برگزار می‌شود و در افغانستان بخصوص در ولایت‌های شمالی این کشور از محبوبیت زیادی برخوردار است.

طالبان چند هفته قبل موفق شدند که کنترل مرکز ولسوالی کشم را به دست گیرند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان و اعضای جامعه مدنی این ولایت از انجام این کار ابراز تاسف کرده و گفته که جنگ طالبان، جنگ با "منابع فرهنگی و یاد‌گاری‌های تاریخی است."

آنان نمونه آنرا تخریب مجسمه‌های بودا در ولایت بامیان توسط طالبان بیان کردند. طالبان در سال۲۰۰۱ میلادی با کارگذاری مواد منفجره دو مجسمه غول پیکر بودا را در ولایت بامیان ویران کردند و تلاش جامعه جهانی برای محافظت از آن نیز بی‌نتیجه بود.

سیف الدین سایس یکتن از فعالان مدنی ولایت بدخشان می‌گوید طالبان در زمینه حفظ ارزش‌های فرهنگی افغانستان "همیشه غیر مسؤلانه عمل کرده‌اند."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفت که ممکن کسانی برای بدنامی گروه طالبان و یا افراد احساساتی این کار را کرده باشد و آنرا بررسی می‌کنند.

چند روز قبل مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز از صدمه رسیدن به آثار تاریخی در مناطق تحت کنترل طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که در مناطق تحت کنترل طالبان آثار باستانی و تاریخی در معرض تخریب قرار دارند.

این در حالی است که چند روز قبل ملا هبت الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان در پیام عیدی‌اش، خطاب به اعضای این گروه خواستار حفظ "اسلحه، وسایط و مهمات نظامی، تاسیسات دولتی، سرمایه‌های ملی و همه اشیای بیت المال" شده و آنرا "امانت این ملت" دانسته و گفته بود که "هیچکسی حق تخریب، ضایع کردن یا انتقال آن به خارج از کشور را ندارد."