شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
مخالفان دولت بنگلادش: انتخابات 'مضحک' بود، تکرار شود
مخالفان دولت در بنگلادش میگویند که انتخابات پارلمانی این کشور مضحک بود و باید رایگیری تکرار شود.
شیخ حسینه، نخست وزیر کنونی بنگلادش، برای چهارمین بار است که پیروز انتخابات میشود. آرای او بالاست و به نظر میرسد که یک پیروزی قدرتمند دیگر هم در انتظار اوست.
مخالفان اما میگویند که این پیروزی حاصل تقلب است. یکی از خبرنگاران بیبیسی پیش از آغاز ساعت رایگیری در یکی از مراکز رایگیری صندوقهای پرشده از آرا را به چشم دیده است.
کمال حسین، رهبر مخالفان از کمیسیون انتخابات خواسته که «به سرعت نتایج این انتخابات مضحک را لغو کنید.»
کمیسیون انتخابات بنگلادش به رویترز گفته که اخبار مربوط به تقلب در انتخابات از «سراسر کشور آمده» و آنها تحقیق در این باره را آغاز میکنند.
اتهامها چیست؟
شیخ حسینه از حزب عوامی، از سال ۲۰۰۹ سر کار است. مخالفانش این حزب را متهم میکنند که با صندوقهایی پر شده از رای تقلب کردهاند.
انتخابات روز یکشنبه بر سر تصاحب ۳۰۰ کرسی پارلمان بنگلادش بود که حزب ملی بنگلادش میگوید دولتیها سر ۲۲۱ تا از این کرسیها تقلب کردهاند.
درست قبل از شروع انتخابات یکی از خبرنگاران بیبیسی در شهر بندری چیتاگونگ صندوقهای انباشته از رای را دیده بود. مقامهای مسئول هم درباره این صندوقها حاضر به مصاحبه نبودند.
چیتاگونگ دومین شهر بزرگ کشور است. در این مرکز رایدهی و بسیاری دیگر از مراکز رایدهی این شهر، فقط ناظرانی از حزب حاکم حاضر بودند.
دست کم ۲۸ نفر از نامزدهای حزب رقیب پیش از پایان انتخابات از سر اعتراض به تقلب و ارعاب رایدهندگان از انتخابات کنار کشیدند.
هرچه که فعالان سیاسی، ناظران و مخالفان دولت هشدار دادهاند که این انتخابات عادلانه نیست، دولتیها این اعتراضها جدی نگرفته و آن را دروغپردازی میخوانند.
خانم حسینه در گفتوگویی با بیبیسی در روز جمعه این طور از رقبا شکایت کرده بود: «از یک طرف اتهام میزنند و از یک طرف به اعضا و رهبران حزب ما میتازند. تراژدی مملکت ما این است.»
وحشت از بیان
یوگیتا لیمایا، خبرنگار بیبیسی در داکا
از این مرکز رایدهی به آن یکی که میرفتیم یک الگو تکرار میشد. مردمی که حامی حزب نخست وزیر بودند از بیان عقایدشان ابایی نداشتند و جلوی دوربین به راحتی به سوالهایی درباره مسائل مهم در انتخابات جواب میدادند. بقیه از بیان عقایدشان وحشت داشتند.
مردی به ما گفت که چند نفری از اعضای دور خانوادهاش به وقت حضور سر صندوقهای رای متوجه شدهاند که از جانب آنها رای داده شده است. او گفت که این انتخابات به گمان او عادلانه نیست. در ضمن نمیخواست که اسم و رسمی از او منتشر شود.
فهمیدن اینکه چرا نمیخواست اسمش منتشر شود خیلی سخت نبود. بیرون هر مرکز رایدهی که ما رفتیم دهها نفر از اعضای حزب حاکم به مصاحبههای مردم با دقت گوش میدادند. هیچ کس از اعضای حزب رقیب هم حاضر نبود.
هرچند که کمیسیون انتخابات گفته به شکایتها رسیدگی میکند اما خود این کمیسیون هم متهم است که در این انتخابات از یک گروه جانبداری میکند.
تا اینجا که نخست وزیر درباره این اتهامات سخنی به میان نیاورده است اما دو روز پیش ناعادلانه بودن انتخابات را رد کرده بود.
به نظر میرسد که حزب او پیروز این انتخابات خواهد بود اما این پیروزی با اما و اگر روبهرو است.
طرفهای انتخابات چه کسانی بودند
رقیب قدیمی شیخ حسینه، خالده ضیا نام دارد که امسال به اتهام فساد مالی به زندان فرستاده شد و از شرکت در انتخابات منع شد.
خانم ضیا میگوید که زندانی شدن او به دلایل سیاسی بوده است.
در غیاب خانم ضیا، رهبری مخالفان به عهده کمال حسین است که قبلا در دولت خانم حسینه وزیر هم بوده است. او رهبر جبهه جاتیا اویکا است که حزب ملی خانم ضیا هم بخشی از آن است.
خانم ضیا که ۸۱ سال سن دارد از طراحان سیستم سیاسی کنونی بنگلادش است. برخلاف انتخابات سال ۲۰۱۴ حزب او این انتخابات را بایکوت نکرد.
این دو زن که پیشتر در دهه ۱۹۸۰ برای سرنگونی دیکتاتور وقت، ژنرال ارشاد، با هم همکاری کرده بودند حالا در مقابل هم قرار دارند.