'ضرب و جرح' کارمند ایرانی سفارت کنیا؛ ایران می‌گوید برای رسیدگی قضایی صلاحیت ندارد

منتشر شده در

به دنبال انتشار ویدئویی از یک زن ایرانی که پیشتر کارمند محلی سفارت کنیا در تهران بوده و می گوید از سوی ماموران رسمی کنیایی در ایران مورد "ضرب و جرح" قرار گرفته، وزارت خارجه ایران بیانیه ای منتشر کرده و گفته در "چارچوب تعاملات دیپلماتیک" به موضوع رسیدگی کرده اما "صلاحیت قضایی" برای رسیدگی ماهوی به موضوع را ندارد.

کارمند ایرانی و پیشین سفارت کنیا در تهران هفته گذشته ویدئویی از خود منتشر کرد و در آن گفته بود بیشتر از ۲۰ سال کارمند این سفارت بوده اما پس از "ضرب و جرح و هتک حرمت شدن" توسط یکی از کارکنان سفارت از آن شکایت کرده.

وی گفته بود کارکنان سفارت کنیا در دادگاه حاضر نشدند و وزارت امور خارجه ایران هم "در این مورد بر مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت تاکید کرد".

وی در این ویدئو اوراقی را نشان می دهد که در روی آن عکسی از کبودی ناشی از ضربه بر بدن دیده می شود.

وزارت خارجه ایران در بیانیه ای در این باره این موضوع گفته "در مورد رسیدگی ماهوی به پرونده‌هایی که جنبه قضایی دارند فاقد صلاحیت است" و خبر داده بخش کیفری پرونده به قوه قضائیه ارجاع شد اما "ادعای قصد هتک حرمت به‌واسطه عدم وجود ادله کافی از سوی شاکی را رد کرده است".

نمایندگان رسمی کشورها و دپپلمات های خارجی در کشور میزبان دارای مصونیت سیاسی و قضایی هستند و امکان محاکمه آنها به دلیل رفتاری مخالف قوانین کشور محل ماموریت به دشورای امکان پذیر است.

در مواردی که عمل و رفتار ماموران و دیپلمات های خارجی با اهداف اساسی ماموریت آنها همخوانی نداشته، لغو مصونیت و تعقیب کیفری آنها امکان‌پذیر است.

در پرونده های کیفری همچون قتل، آدم ربایی یا طراحی و اقدامات مرگبار، دیپلمات های خارجی تحت تعقیب قرار گرفته اند و مصونیت سیاسی و کیفری آنها خلع شده است.

از جمله اسدالله اسدی دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سفارت این کشور در اتریش به اتهام تلاش برای بمبگذاری در یک مراسم گردهمایی مخالفان جمهوری اسلامی در یک اقدام مشترک از سوی پلیس چند کشور اروپایی دستگیر و در بلژیک محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.