شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
اومیکرون در ایران؛ انتقاد وزیر بهداشت از تصویب نشدن پیشنهادها به ستاد ملی مقابله با کرونا
در حالی که مقامهای بهداشتی ایران از بحرانی شدن موج ششم شیوع کرونا با سویه اومیکرون خبر میدهند، بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت خواستار قرنطینه شده است.
دکتر عیناللهی گفته است: "وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود".
وزیر بهداشت ایران گفته است "مرتب پیشنهادها را با توجه به شرایط گرفتاری به ستاد ملی کرونا میدهیم ولی بخشی مصوب میشود و بخشی مصوب نمیشود".
آقای عیناللهی گفته قرنطینه را پیشنهاد میکند ولی" ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور باید در این زمینه تصمیم بگیرد".
او گفته قرار است این ستاد شنبه آینده در این زمینه تصمیم بگیرد.
رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، است. از نحوه تصمیمگیری این ستاد در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی انتقاداتی شده است.
موارد فوت ناشی از کرونا در ایران در روزهای اخیر بالا رفته است. وزارت بهداشت ایران دیروز اعلام کرد که آمار فوت در یک روز نزدیک دو برابر شده است.
افزایش موارد بستری و بالارفتن تعداد شهرهای قرمز در ایران
در حال حاضر ۴۲ شهر ایران از نظر شیوع کرونا وارد وضعیت قرمز، یعنی شدیدترین حالت از نظر گسترش ویروس، شدهاند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت ایران،۱۴۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
در تهران، محسن منصوری، استاندار، از افزایش ۶۱ درصدی بستریهای ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان خبر داده است.
آقای منصوری گفته "بیتردید اگر پروتکلهای بهداشتی و شیوهنامههای بهداشتی رعایت نشود ناچار به اعمال محدودیتهای جدیدتر و جدیتر خواهیم بود".
دکتر رامین صرامی فروشانی، عضو ستاد کرونای جهاد دانشگاهی، که یک موسسه پژوهشی در ایران است، به خبرگزاری ایسنا گفته "اطلاعات میدانی از نتایج آزمایشهای مراجعان از احتمال بروز و شیوع بسیار گسترده و وسیع ویروس کرونا با شدتی بیش از پیک پنجم در سطح جامعه حکایت دارد و ممکن است به بحرانی جدی منجر شود".
اوایل هفته جاری اعلام شده بود که از ۲۹۰ نماینده مجلس ایران ۴۵ نماینده به کرونا مبتلا شدهاند. مجلس ایران به همین دلیل دو روز تعطیل شد.
بسیاری از مقامات بهداشتی و درمانی معتقدند که موثرترین راه جلوگیری از ابتلا به سویه اومیکرون، که بنابر تحقیقات سریعترین سویه در انتقال و شیوع است، تزریق دوز سوم واکسن کرونا و اعمال محدودیتهای اجتماعی است.
هلال احمر ایران در برابر موج ششم کرونا برای کمک به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده و گفته در صورت بالا رفتن شمار مبتلایان نیازمند به بستری شدن، بیمارستانهای سیار دایر خواهد کرد.