سهم «حدود ۴۰ درصدی» فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از کل بیکاران در ایران

منتشر شده در

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار امسال (۱۴۰۱) را منتشر کرده که بر اساس آن ۱۳/۲ درصد جمعیت فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های این کشور بیکار بوده‌اند؛ در این مدت فارغ‌التحصیلان مراکز آموش عالی در ایران حدود ۴۰ درصد کل بیکاران ایران را تشکیل داده‌اند.

سهم زنان نسبت به مردان و نرخ بیکاری آنها در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بوده است.

مرکز آمار ایران در گزارش خود نرخ بیکاری کل این کشور در بهار ۱۴۰۱ را ۹/۲ درصد اعلام کرده که نسبت به بهار پارسال(۱۴۰۰) کمتر از نیم درصد افزایش یافته است.

بنابر اعلام مرکز آمار، اندازه‌گیری اشتغال و بیکاری در طرح آمارگیری این نهاد از تعاریف بین‌المللی تبعیت می‌کند و شاغلان افراد ۱۵ ساله و بیشتر را دربر می‌گیرد که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کرده باشند یا بطور «موقت» کار خود را ترک کرده باشند.

همچنین، افرادی که در ازای کار خود دستمزدی نمی‌گیرند، کارآموزان، محصلان و نیروهای کادری یا موقت نیروهای مسلح(نظیر سربازان وظیفه) شاغل محسوب می‌شوند.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که ۱۶/۶ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۳۵ سال در بهار امسال بیکار بوده‌اند ؛این نرخ برای افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله حدود ۲۴ درصد اعلام شده است.

مرکز آمار ایران همچنین گفته است نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت شاغل در ایران در این مدت دارای «اشتغال ناقص» بوده‌اند.

بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب بیشترین شاغلان را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به جزئیات بیکاری در استان‌های مختلف ایران در این گزارش نشان می‌دهد که استان کرمانشاه با ۱۵/۴ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در مقایسه با سایر استان‌های ایران داشته است.

بر همین اساس استان زنجان با ۵/۴ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری اعلام شده است.

وعده رفع بیکاری و سیاست‌های حکومتی افزایش جمعیت

جوانان ایرانی بویژه فارغ‌التحصلان دانشگاه‌ها در حالی با بیکاری دست به گریبان هستند که رهبر ایران سیاست افزایش جمعیت را به مسئولان این کشور توصیه کرده و از سوی دیگر وعده‌ها برای مقابله با بیکاری در این کشور ادامه یافته است.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر سال پیش تعداد بیکاران مطلق را دو نیم میلیون نفر اعلام کرد بود و گفته بود «۱۴ میلیون نفر شغل شایسته ندارند.»

مدتی پیش ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران با تکرار وعده‌های قبلی گفته بود: «رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار جزو برنامه‌های محوری دولت است که با جدیت و به صورت شبانه روزی دنبال می‌شود.»

سیاست‌های افزایش جمعیت در حالی توسط دولتمردان ایران ترغیب شده که همزمان جوانان ایرانی به غیر از بیکاری شاهد افزایش تورم در کشورشان هستند.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم از اردیبهشت ماه تا خرداد امسال و فقط طی یک ماه شاهد ۱۲/۲ درصد افزایش بوده است.

طی سال‌های اخیر و با افزایش تورم از قدرت خرید شهروندان ایرانی کاسته شده و افزایش قیمت مسکن و اجاره بها هم به مشکلات جوانان ایرانی افزوده است.

در خرداد ماه امسال قیمت متوسط هر متر مربع خانه مسکونی در تهران به حدود ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده؛ یعنی طی یک ماه (از اردیبهشت تا خرداد) هر متر مربع خانه سه میلیون تومان افزایش یافته است.

مجموعه‌ این مشکلات چشم‌انداز آینده و تشکیل خانواده را برای بسیاری از جوانان ایرانی سخت‌تر از گذشته کرده است.

بسیاری از جوانان ایرانی با ناامیدی از چشم‌انداز آینده خود در وطن خود طی دهه اخیر به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.