طالبان می‌گوید دو عضو داعش فعال در «فیسبوک و تلگرام» را بازداشت کرده است

منتشر شده در

اداره استخبارات طالبان می‌گوید دو نفر را بازداشت کرده که برای گروه داعش «تبلیغات، استخدام و ترور» می‌کردند و در شبکه‌های اجتماعی «فیسبوک و تلگرام» فعال بودند.

استخبارات طالبان ویدیویی از این افراد را روز یکشنبه (۲۴ مهر/میزان) در توییتر منتشر کرده و نوشته است: «دو تن از اعضای مهم خوارج [داعش] به نام‌های بلال با نام مستعار ابوخالد و حمزه مشهور به نام‌های زهیر، بلال چپرهاری، دل آزرده و محمد جواد که مسئول پخش، جذب نیرو و ترور این گروه بودند بازداشت شدند. این افراد در حساب‌های جعلی در تلگرام و فیسبوک برای خوارج تبلیغ می‌کردند برای تهدید و جذب افراد برای گروه داعش استفاده می‌کردند.»

 خوارج، نام فرقه‌ای در صدر اسلام است که طالبان برای توصیف اعضای شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) از آن استفاده می‌کند.

طالبان ویدیویی نیز از این افراد منتشر کرده است که دو مرد با چشم‌بند را نشان می‌دهد که به زبان پشتو صحبت می‌کنند و به ارتباط خود با داعش اعتراف کردند.

هفته گذشته نیز منابع طالبان گفتند که ۵۹ نفر ازاعضای داعش در ننگرهار با سلاح‌های خود به حکومت طالبان تسلیم شده‌اند.

معلوم نیست که استخبارات طالبان اعتراف این افراد را تحت چه شرایطی گرفته است. بی‌بی‌سی به طور مستقل نمی‌تواند آن را بررسی کند.

یکی از این افراد با ذکر ترورهایی که انجام داده است، می‌گوید: «در زمینه‌های پخش، استخدام و ترور کار می‌کردم». او گفت که از ابوخالد به عنوان نام مستعار استفاده کرده است.

فرد دوم نیز گفت: «من در تلگرام و فیسببوک علیه امارت اسلامی [نامی که طالبان حکومت خود را می‌نامد] کارزار می‌کردم و برای آنها [داعش عضو] جذب می‌کردم.»

اگرچه بازداشت شدگان گفتند که ساکنان ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار هستند، اما استخبارات طالبان نگفته که این افراد، اعضای مظنون داعش را چه زمانی و در کجا دستگیرکرده‌ است.

سه روز پیش نیز استخبارات طالبان از بازداشت یک عضو ارشد داعش خبر داده بود.

این اداره طالبان مرتبا از دستگیری افراد مسلح، سلاح و مهمات مربوط به مخالفان و اعضای گروه داعش خبر داده است.

داعش در کانال‌های خبری خود در مورد بازداشت‌های اخیر طالبان واکنشی نشان نداده است.

گروه داعش مسئولیت حملات خونین علیه مدارس و مساجد را برعهده گرفته است.