ترامپ مجوز استقرار ۳۰۰ نیروی گارد ملی را در شیکاگو صادر کرد

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مجوز اعزام ۳۰۰ نیروی گارد ملی را به شیکاگو صادر کرده است؛ آقای ترامپ می‌گوید که اعزام این نیروها برای مقابله با به گفته او خارج از کنترل شدن جرم و جنایت است.

دستور آقای ترامپ ساعاتی پس از آن صادر شد که مسئولان اداره مهاجرت از درگیری با معترضان در این شهر تحت کنترل دموکرات‌ها خبر دادند؛ به گفته این مسئولان بعد از آن که یک زن مسلح و عده‌ای دیگر خودروهایشان را به خودروهای ماموران کوباندند، ماموران به سوی آن‌ها تیراندازی کردند.

مقام‌های بلندپایه ایالت ایلینوی و رهبران محلی هفته‌هاست که از برنامه‌های آقای ترامپ برای استقرار نیروهای گارد ملی انتقاد می‌کنند و آن را سواستفاده از قدرت می‌خوانند.

جی رابرت پریتزکر، فرماندار دموکرات ایالت ایلینوی که شهر شیکاگو در آن قرار دارد گفت که دونالد ترامپ «سعی در ایجاد بحران دارد.»

در همین حال یک قاضی فدرال در پورتلند، موقتا مانع استقرار ۲۰۰ نیروی گارد ملی در این شهر لیبرال در ایالت اورگان شد.

قاضی کارین ایمرگوت، اظهارات آقای ترامپ در مورد شرایط پورتلند را «خلاف واقعیت» خواند و گفت که این اقدام قانون اساسی آمریکا را «نقض» می‌کند.

او گفت که استفاده از ارتش برای سرکوب ناآرامی‌ها بدون هماهنگی و موافقت مقامات ایالت اورگان، حق حاکمیت آن ایالت و ایالت‌های دیگر را به خطر می‌اندازد. او افزود که این امر تنش‌ را در شهر تشدید کرده و باعث افزایش اعتراضات شده است.

خانم ایمرگوت حکم داد که استدلال‌های دولت برای استقرار نیروهای گارد ملی «این خطر را دارد که مرز بین قدرت مدنی و نظامی فدرال را از بین ببرد که در نهایت به ضرر مردم خواهد بود.»

پس از واشنگتن، لس‌آنجلس، ممفیس و پورتلند، شیکاگو تازه‌ترین شهر در آمریکاست که دستور بحث‌برانگیز اعزام نیروهای گارد ملی به آن جا صادر شده است. اغلب این شهرها تحت کنترل دموکرات‌ها هستند.

شیکاگو در روزهای اخیر شاهد افزایش اعتراضات به اقدامات پلیس مهاجرت و گمرک (آیس) بوده است و بسیاری از تجمعات اعتراضی در مقابل ساختمان‌های آیس برگزار شده بود.

روز شنبه، درست پیش از اینکه آقای ترامپ مجوز اعزام نیروهای گارد ملی را به شیکاگو صادر کند، نیروهای گشت مرزی آمریکا و گروهی از معرتضان درگیر شدند.

نیروهای گشت مرزی آمریکا می‌گویند که پس از اینکه گروهی از مردم ماشین‌هایشان را به خودروهای پلیس مهاجرت و گمرک کوبیدند، یک زن مسلح را هدف قرار دادند.

میزان جراحات این زن مشخص نیست اما وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت که این زن خودش را به بیمارستان محلی رسانده است.

هفته گذشته، وقتی آقای ترامپ در جلسه ژنرال‌ها و مقامات عالرتبه ارتش آمریکا سخنرانی می‌کرد، به موضوع استقرار ارتش در شهرهای آمریکا اشاره کرد.

او به فرماندهان نظامی که از سراسر جهان فراخوانده شده بودند، گفت که از شهرهای آمریکا باید به عنوان «محل آموزش» سربازان آمریکایی استفاده کنند و آنها می‌توانند با «دشمن داخلی» مبارزه کنند و ناآرامی‌ها را فرونشانند.

او در مورد شهرهای تحت رهبری دموکراتها، از جمله شیکاگو، گفت: «این شهرها جاهای خیلی ناامنی هستند و ما قصد داریم آنها را یکی یکی درست کنیم.»

او خطاب به فرماندهان ارتش آمریکا گفت که این کار، «وظیفه اصلی برخی از افراد حاضر در این سالن» خواهد بود.

جرایم خشونت‌بار در شیکاگو طی دو سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. طبق گزارش شورای عدالت کیفری، بین ژانویه و ژوئن، یعنی شش ماه نخست سال‌جاری میلادی، میزان قتل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک سوم کاهش یافته است.

اما سطح کلی جرائم در شیکاگو همچنان به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا است. در ماه گذشته در تعطیلات آخر هفته، دستکم ۵۸ نفر هدف تیراندازی قرار گرفتند که هشت نفر از آنها جان باختند.