فرماندهان محلی پلیس در فاریاب به 'جرایم جنگی و خیانت ملی' متهم شدند

منبع تصویر، bbc
عبدالغفار سیدزاده، رئیس عمومی مبارزه با جرایم جنایی وزارت داخله (کشور) افغانستان اعلام کرد که فرماندهان محلی پلیس ولایت فاریاب در شمال این کشور به "جرایم جنگی و خیانت ملی" متهم شدند.
چند روز قبل مقامهای محلی در ولایت فاریاب و بلخ در شمال افغانستان، از <link type="page"><caption> درگیری میان فرماندهان محلی</caption><url href="http://bbc.com.im/persian/afghanistan/2016/05/160519_k05_faryab_jonbish_jamaiyat_fight%22 platform="highweb"/></link> وابسته به جنبش ملی اسلامی، به رهبری ژنرال دوستم، معاون اول رئیس جمهوری و جمعیت اسلامی افغانستان، به رهبری، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این کشور، خبر داده بود.
رئیس مبارزه با جرایم جنایی در باره شمار این فرماندهان ابراز نظر نکرد ولی قبلا منابع محلی تعداد آنان را سه نفر اعلام کرده بود.
آقای سیدزاده گفت که پرونده این فرماندهان توسط هیاتی که از کابل به فاریاب اعزام شده بود و او ریاست آنرا به عهده داشت، تکمیل و برای رسیدگی به دادستانی نظامی ولایت فاریاب تحویل داده شده است.
او با اشاره به اینکه از طرفین تحقیق ادامه دارد، گفت که اکنون اوضاع تحت کنترل است.
این مقام پلیس افغانستان افزود که درگیری میان این فرماندهان منجر به کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۱۴ تن دیگر شده است. همه این افراد به گفته او از میان نظامیان یا افراد عضو نیروهای خیزش مردمی وابسته به این فرماندهان بودهاند.

منبع تصویر، f
قبلا گزارش شده بود که طرفهای درگیر از سلاح و تجهیزات دولتی استفاده کردهاند؛ آقای سیدزاده تایید کرد که این افراد از انواع سلاحها و امکانات دولتی در این درگیری استفاده کردهاند.
او تاکید کرد با وجود اینکه طرفین حاضر به مصالحه بودند، ولی هیات اعزامی کابل، خواستار پیگیری رسمی این پرونده از طریق نهادهای عدلی و قضایی شد.
این درگیری روز، چهارشنبه ۲۹ ثور (اردیبهشت) در ولسوالی المار ولایت فاریاب رخ داد و واکنش عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ، و سید انور سادات، والی ولایت فاریاب را در شبکههای اجتماعی در پی داشت.
آقای نور که رئیس اجرائی جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، در صفحه رسمی فیسبوک خود، خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی نوشته بود "ما در چند جبهه بجنگیم."
آقای نور، نیروهای وابسته به حزب جنبش ملی به رهبری آقای دوستم را متهم به آغاز درگیری کرده و نوشته بود: "در حالیکه نیروهاى منتسب به جمعیت در بخشهاى مختلف ولایت فاریاب عملا علیه طالبان مبارزه و ایستادگى میکنند، در یورش شب گذشته به علاوه طالبان، فرماندهانى از جنبش ملى نیز... بر مناطق ژنرال فاروق قاطع، از فرماندهان ارشد جمعیت اسلامى، یورش میبرند."
سید انور سادات، والی فاریاب و از اعضای جنبش ملی افغانستان در گفتوگو با بیبیسی با رد ادعای آقای نور، گفته بود که جنگ فقط میان دو فرمانده محلی رخ داد.
وی گفت که شماری از ساکنان این ولسوالی که قبلا مهاجر شده بودند، میخواستند دوباره به خانههای خود بازگردند که با مخالفت تعدادی از فرماندهان مواجه شدند.
آقای سادات گفته که بعدا درگیری میان دو فرمانده روی داد.
قبلا مقامهای محلی گفته بودند که درگیری میان ژنرال فاروق قاطع از جمعیت اسلامی و نظام الدین و حنیف الماری وابسته به جنبش ملی اسلامی رخ داده است.






























