آرامکو پس از نزدیک به چهار ماه، بارگیری نفت در راستنوره را از سر گرفت
دادههای کشتیرانی نشان میدهد که شرکت نفتی آرامکوی عربستان پس از نزدیک به چهار ماه توقف، بارگیری نفت خام را روز جمعه در پایانه رأستنوره در خلیج فارس از سر گرفته است.
به گزارش رویترز، ازسرگیری صادرات عربستان در حالی صورت میگیرد که یک کشتی متعلق به شرکت تایوانی اورگرین روز پنجشنبه در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفت.
تولیدکنندگان نفت و گاز در خاورمیانه در آستانه تفاهمنامه آمریکا و ایران برای توقف جنگ و بازگشایی تنگه هرمز، تولید و صادرات خود را افزایش داده بودند. پیش از جنگ، حدود یکپنجم نفت و گاز طبیعی مایع جهان از این آبراه عبور میکرد.
بر اساس دادههای روز جمعه، دو نفتکش غولپیکر متعلق به شرکت کشتیرانی بحری عربستان در پایانه رأستنوره، بزرگترین بندر نفتی جهان، در حال بارگیری بودند و یک نفتکش دیگر نیز به سوی این پایانه حرکت میکرد. نفتکش چهارمی نیز در نزدیکی آن منتظر بود.
هر یک از این نفتکشها ظرفیت حمل حدود دو میلیون بشکه نفت را دارد.
آرامکو، که از آخرین تولیدکنندگان عمده خلیج فارس برای ازسرگیری صادرات از داخل این منطقه بود، از اظهار نظر به رویترز خودداری کرده است.
در همین حال، مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا، یوکیامتیاو، پس از حمله به کشتی باری، عملیات همراهی کشتیها برای عبور از تنگه هرمز را متوقف کرده است؛ اقدامی که نگرانیها درباره دوام توافق مقدماتی برای پایان جنگ ایران را دوباره افزایش داده است.
دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که ایران به این کشتی شلیک کرده است. نهاد ایرانی مسئول مدیریت عبور کشتیها از تنگه هرمز نیز گفته است امنیت شناورهایی که خارج از مسیرهای تعیینشده حرکت کنند تضمین نخواهد شد.


