توضیح طالبان درباره محدودیت‌های سفر: شهروندان با مدارک قانونی می‌توانند از افغانستان خارج شوند

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در پی واکنش‌های بین‌المللی در مورد اعلام محدویت‌های سفر به شهروندان افغانستان از سوی دولت طالبان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در توضیحی گفته است که منظور شان ممنوعیت سفر برای کسانی بوده که مدارک قانونی ندارند یا به طور قاچاقی می‌خواهند کشور را ترک کنند.

سخنگوی طالبان روز یکشنبه (۸ حوت/اسفند) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هیچکسی بدون "عذر موجه" نمی‌تواند افغانستان را ترک کند. او در همین حال گفت که زنان و دختران بدون "محرم" (همراه مرد) به تنهایی اجازه سفر نخواهد داشت.

آقای مجاهد امروز اما نوشته است که هدف از اظهارات قبلی‌اش افغان‌های بدون اسناد قانونی است ولی آنهایی که "اسناد قانونی و دعوتنامه داشته باشند به بیرون‌ از کشور سفر می‌توانند و با اطمینان به کشور آمده می‌توانند".

سخنگوی طالبان اما درباره محدودیت زنان بدون همراه مرد توضیحی ارایه نکرده است.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و اتحادیه اروپا اعمال محدودیت‌های تازه سفر به خارج به ویژه برای زنان بدون همراه مرد از سوی دولت طالبان را محکوم کرده و آنرا نقض حقوق آزادی سفر خوانده اند.

در تازه ترین واکنش‌ها به این هشدار طالبان، هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان خواستار توضیحات بیشتر از دولت طالبان در این زمینه شده است.

آقای شورتر در یک پیام توییتری نوشته است که "دستورالعمل های طالبان را برای جلوگیری از سفر شهروندان افغان به کشورهای خارجی دیده‌ایم. به زنان گفته شده است که نمی توانند بدون سرپرست مرد و "عذر موجه" به کشورهای خارجی سفر کنند. این محدودیت‌های غیرقابل قبول برای آزادی سفر است".

روز گذشته سمیرا حمیدی، از مسئولان سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به این موضع طالبان گفت که "طالبان مردم افغانستان را گروگان گرفته‌اند".خانم حمیدی در یک پیام توییتری نوشته است که "انتقام جویی، سرکوب و محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افزایش یافته است."

این عضو سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در حالی که "زنان معترض اکنون آزاد شده‌اند، با اعمال ممنوعیت سفر برای خانواده‌ها، این زنان و تمام افرادی که در معرض خطر هستند همچنان با شکنجه و خشونت و سرکوب طالبان روبرو خواهند شد."

وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز دستورالعملی را منتشر کرده بود که در آن گفته شده بود که زنان بدون "محرم" اجازه سفرهای طولانی در داخل افغانستان را ندارند.

‏دیدبان حقوق بشر پیشتر این اقدام طالبان را سلب حق زنان افغان خوانده بود که به گفته این نهاد این اقدام طالبان آن‌ها را به زندانیان تبدیل می‌کند". مقام‌های طالبان در آن زمان از همه رانندگان خواسته‌ بودند که تنها زنان محجبه را سوار خودروهای خود کنند.‏‏

سمیرا حمیدی، از جامعه جهانی انتقاد کرده که نتوانسته طالبان را در مورد حقوق بشر "پاسخگو نگهدارند و اینکه در افغانستان ناکام شده‌اند."

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشردر مورد اعمال محدودیت‌های تازه سفر به خارج به ویژه برای زنان بدون همراه مرد، به دولت طالبان هشدار داده و گفته ‌اند که ناظر رفتارهای آنها هستند.

از زمان تصرف قدرت از سوی طالبان در ماه اوت/آگوست سال گذشته میلادی اعمال محدودیت‌ها در برابر شهروندان افغانستان به ویژه زنان زیر نام اجرای قوانین "شرع اسلامی" به گفته نهادهای بین‌المللی به ویژه علیه زنان در این کشور افزایش یافته است. این محدودیت‌ها نه تنها در مورد آزادی سفر بلکه دربرگیرنده حق آزادی برگزاری تظاهرات نیز بوده که در مواردی طالبان ده‌ها تن از زنان معترض را با استفاده از زور از خانه‌های شان بیرون و بازداشت کردند.