شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
وزارت کشور طالبان ویدیوی 'اعتراف' زن افغان در بازداشتگاه را نشر کرد
طالبان ویدیو "اعتراف" یک زن افغان در بازداشتگاه را نشر کرده است. اخیرا، ویدیویی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن یک زن افغان میگفت که مدیر جنایی حوزه یازدهم پلیس کابل او را "کتک" زده و میخواسته به او "تجاوز" کند.
وزارت کشور طالبان میگوید در این ارتباط دو زن و یک مرد را دستگیر کرده است.
قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان، دو ویدیو نشر کرده است که در یکی، محمد اسحاق، آمر (رئیس) حوزه یازدهم پلیس شهر کابل ادعاهای این زن را رد میکند و میگوید "کاملا دروغ است" و آمادگی حضور در یک "محکمه علنی" در این مورد را دارد.
در ویدیوی دیگری، این زن افغان در مصاحبهای در نظارتخانه (بازداشتگاه) طالبان، اعتراف میکند که تمام ادعاهایش در آن ویدیو "باطل است و حقیقت ندارد"، او میگوید که ویدیو را تنها به خواهرخواندهاش فرستاده است که او را تشویق کرده که برای کیس (پناهندگی) میفرستد.
این زن که در کنار مردی نشسته است، در این ویدیو میگوید که او خانم خانه (خانهدار) است و در واقع، شوهرش و نه افراد طالبان او را لت و کوب کرده بود.
او تاکید میکند که نمیخواسته "امارت اسلامی" را بدنام بسازد و از کارش ابراز ندامت میکند.
طالبان میگویند زنی را که با انتشار ویدیویی ادعا کرده بود یک مقام امنیتی طالبان در کابل قصد تجاوز به او داشته آزاد میکنند. سخنگوی وزارت داخله دولت طالبان به بیبیسی فارسی گفته زن دومی که در ارتباط با این ویدیو در بازداشت است، آزاد نخواهد شد و پرونده او به دادگاه تحویل میشود.
مشخص نیست که این "اعترافات" تحت چه شرایطی گفته شده است.
پخش اعتراف در افغانستان بیپیشینه نیست، در گذشته نیز افراد و فعالان مدنی که موارد تجاوز را گزارش کرده بودند مجبور به پس گرفتن ادعاهای خود شده بودند. اما اولین بار است وزارت کشور طالبان اقدام به نشر اعتراف اجباری در بازداشتگاه کرده است.
چه اتفاقی افتاد؟
اخیرا، یک زن افغان در ویدیویی که صورتش پوشیده است، گفته بود که افراد طالبان وارد خانه او شدند و در جستجوی سلاح و برادر او که نظامی پیشین است، بودند، آنها خانه را تلاشی (جستجو) کردند و چیزی نیافتند.
این زن گفته بود که پس از جر و بحث، افراد طالبان "به عزت من دست اندازی" کردند، و مرا "مثل یک سگ کشیده و به حوزه (پلیس) بردند و در آنجا "رفتار بد" کردند. او مدعی شد که مدیر جنایی حوزه یازدهم از او "تقاضای نامشروع" کرد که وقتی رد کرد، او را با "شلاق" زده است.
این زن کبودیهای روی بازو و پشت خود را نیز نشان میدهد. و همچنین در سخنان خود خطاب به ژنرالها و نظامیان پیشین نیز دادخواهی کرده بود.