مرگ یکی از بنیانگذاران جنبش چپگرای ساندنیستای نیکاراگوئه

منبع تصویر، AFP
توماس بورخه، آخرین بازمانده از بنیانگذاران جنبش چپگرای ساندنیستا در نیکاراگوئه، در ۸۱ سالگی درگذشت.
او در تاسیس جبهه ملی آزادی ساندنیستا سهم داشت.
انقلاب ساندنیستا در سال ۱۹۷۹ حکومت، آناستازیو سوموزا دیکتاتور نیکاراگوئه، را سرنگون کرد و آقای بورخه در دولت دانیل اورتگا به وزارت کشور رسید.
رونالد ریگان، رئیسجمهوری وقت ایالاتمتحده، انقلابیون نیکاراگوئه را به چشم تهدیدی برای آمریکا میدید و به همین دلیل به پشتیبانی از شبه نظامیان راستگرای کنترا برآمد.
در جنگ داخلی که یک دهه به طول انجامید، نزدیک به ۳۰ هزار نفر کشته شدند و اقتصاد کشور تا فروپاشی پیش رفت.
بورخه در خانوادهای فقیر به دنیا آمد و خود را وقف مبارزه با خاندان سوموزا، که ۴۰ سال اداره نیکاراگوئه را در اختیار داشتند، کرد.
او پیش از ایفای نقش در شکلگیری جنبش ساندنیستا، در کوبا آموزشهای نظامی دید.

منبع تصویر، AP
نام این سازمان ملهم از اسم آگوستو سزار ساندینو بود که در در دهه ۱۹۳۰ علیه مداخلات آمریکا در نیکاراگوئه مبارز میکرد.
بورخه در دولت اورتگا وزیر کشوری مقتدر بود که به اعمال سانسور و خشونت متهم میشد. اتهاماتی که او خود ردشان میکرد.
جبههٔ آزادیبخش میهنی ساندینیستا در ۱۹۹۰ و با رای مخالف مردم نیکاراگوئه از قدرت کنار رفت.
ژاکینتو سوارز، نماینده مجلس نیکاراگوئه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس آقای بورخه را "شخصیتی والا در تاریخ نیکاراگوئه" توصیف کرده است.
البته این بنگاه خبری از قول جیوکوندا بلا، نویسنده نیکاراگوئهای نقل کرده است که "او پس از ۱۹۹۰ و با رها کردن ایدههای انقلابی به شخصیتی کمیک-تراژیک بدل شده بود".
آقای بورخه در اواخر عمر شاهد بازگشت اورتگا به قدرت بود.






























