شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
رئیس جمهوری عراق سوءقصد به نخست وزیر را 'کودتا علیه نظام' خواند؛ ایران و آمریکا واکنش نشان دادند
ساعاتی پس از سوءقصد به جان مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق شماری از شخصیتهای شناخته شده در این کشور و همچنین مقامات خارجی به این حمله واکنش نشان دادند. برهم صالح، رئیس جمهور، این حمله را "کودتا علیه نظام قانون اساسی" خواند. مقتدی صدر روحانی شیعه نیز این اقدام را "تروریستی" دانست. در خارج از عراق، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران این اقدام را محکوم کرد. آمریکا نیز واکنش نشان داده است.
رئیس جمهور عراق اکنون در سخنانی در واکنش به این سوءقصد گفت عراق نباید "به هرج و مرج و کودتا علیه نظام قانون اساسی کشیده شود".
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "این گونه حوادث را در راستای منافع طرفهایی دانست که طی ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروههای تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقهای خود بوده اند". او همچنین خواستار "هوشیاری همگان نسبت به توطئههایی که امنیت و پیشرفت عراق را هدف قرار داده است".
علی شمخانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "سوءقصد به جان نخستوزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاقهای فکر خارجی جستجو کرد".
او با اشاره به دخالت خارجی گفت "از سالها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروههای تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بیثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشتهاند".
ساعاتی پیش اعلام شد نخستوزیر عراق از حمله یک پهپاد پر از مواد منفجره به سکونتگاهش در بغداد پایتخت عراق جان سالم به در برده است.
به گفته منابع امنیتی که دو محافظ آقای کاظمی زخمی شدند. در این حمله سه پهپاد استفاده شده بود که از نزدیکی پل رودخانه دجله بلند شده بودند اما در نهایت دو پهپاد رهگیری شدند و یک پهپاد به سکونتگاه نخست وزیری رسیده اند.
آقای کاظمی ساعتی بعد با حضور در تلویزیون دولتی این کشور، مهاجمان ناشناس را "بزدل" توصیف کرد و خواهان "خویشتنداری" شد.
هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
مقام کتائب حزبالله: حمله کار گروههای عراقی نیست
در یکی دیگر از تحولات، ابوعلی عسکری یک مقام امنیتی کتائب حزبالله از گروههای شیعی مورد حمایت ایران، این گمانهزنی که گروههای عراقی پشت این حمله هستند را رد کرد.
بیشتر بخوانید: دستکم ۲۰۰ نفر در درگیریهای بغداد زخمی شدند
ابوعلی عسکری گفت که "ایفای نقش قربانی از شیوه های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، حتی یک پهپاد خرج کند".
سوءقصد علیه آقای کاظمی در حالی رخ میدهد که با بالا گرفتن اختلاف بر سر نتایج انتخابات پارلمانی، روز گذشته هواداران حشد شعبی با پلیس و نیروهای امنیتی عراق درگیر شده بودند. حشد شعبی (بسیج مردمی عراق) ائتلافی از گروههای سیاسی و شبهنظامی حامی ایران است که در انتخابات اخیر این کشور شکست سختی خورد.
معترضان که مدعی "تقلب در انتخاباتاند، در تظاهرات خود عکسهای مصطفی کاظمی را آتش زدند و او را "جنایتکار" خوانده بودند.
چرا انگشت اتهام به سمت گروههای همسو با ایران است؟
نفيسه كوهنورد- خبرنگار ارشد خاورميانه
پنجشنبه شب، قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق از گروههای همسو با ایران، در بيانيهای به نيروهاى امنيتى عراق هشدار داده بود "طرفهاى سوم وابسته به سازمانهاى امنيتى خارجى" ممكن است در پى حمله به منطقه سبز بغداد باشند و آن را بر گردن "محور مقاومت" بياندازند. در همین خصوص او در تویيتی امروز نوشت كه بعد از ديدن عكسهاى محل انفجار درباره ماهيت آن ترديد دارد اما اگر حمله واقعيت داشته باشد آن را "به صراحت" محكوم مىكند و خواهان تحقيق در اينباره است.
بقيه گروههاى نزديك به ايران هم دست داشتن در حمله را تكذيب كردهاند و بعضى حتى آن را گردن خود آقاى كاظمى انداختهاند كه به گفته آنها مىخواهد از "زير بار مسئوليت كشتار تظاهركنندگان عليه نتايج انتخابات" در برود.
با اين حال هيچيك از اين اظهارات شاید نتواند به رفع اتهامها از اين گروهها و به ويژه شخص آقاى خزعلى كمكى کند و اين حادثه همه اعتراضهاى اين گروهها به نتايج انتخابات را هم ممکن است تحتالشعاع قرار دهد. اما آيا این موضوع باعث عقبنشينى آنها و كاهش تنش خواهد شد؟ بعيد است.
در عراق اوضاع به سمتى پيش مىرود كه پيشبينى روند آن هر روز سختتر مىشود. انتخابات اخير خط كشیها و شكاف بين گروههاى شيعه يا به قول "بيت شيعه" عراقى را پررنگتر كرده است. شكافى كه با كشته شدن قاسم سليمانى و ابو مهدى مهندس رفتهرفته نمايانتر شد. بسیاری معتقدند در زمان زنده بودن اين دو، تصميمگيرىها رفع اختلافات و پايين آوردن تنشها آسانتر بود - بهخصوص ميان گروههاى شيعه.
اكنون اما چنين نيست. جریانات نزديكتر به ايران هرگز تا به اين حد خود را در كنج ديوار و تحت فشار نديده بودند. اين رويداد نیز فشار بر آنها را دو چندان خواهد كرد. در نبود رهبرى منسجم يا ميانجى كه همه اطراف از وی حرف شنوى داشته باشند، احتمال واكنشهاى تندتر وجود دارد. به ویژه رفتارهایی که به نظر از سر استيصال است.
به نظر میرسد، به اصطلاح ديگى كه در بغداد مىجوشد سوپاپ اطمينان ندارد و هر آن ممكن است منفجر شود و عراق را به سمت يك"جنگى داخلى" تمام عيار ببرد.
مقتدی صدر این اقدامی 'تروریستی' است
مقتدی صدر روحانی شیعه در بیانیهای سوء قصد علیه آقای کاظمی را "اقدام تروریستی" خواند.
او نوشته حمله به بالاترین مقام کشور در واقع "هدف گرفتن عراق و ملت آن" است.
مقتدی صدر که ائتلاف ملیگرایانه مورد حمایت او در انتخابات اخیر عراق با شعاری ملی گرایانه به موفقیت دست یافته بود، درباره ایجاد "هرج و مرج" در عراق" هشدار داد.
در واکنشی دیگر شورای همکاری خلیج فارس نیز حمله پهپادی به سکونتگاه مصطفی الکاظمی را محکوم کرد.
نایف فلاح مبارک الجحرف، دبیر کل این شورا ضمن ابراز همبستگی با عراق، بر "حفظ امنیت، ثبات و تمامیت ارضی" این کشور تاکید کرد.
- بیشتر بخوانید: نخست وزیر عراق از 'سوءقصد' جان به در برد
آمریکا: با نیروهای امنیتی عراق در تماسیم
ند پرایس سخنگوی کاخ سفید حمله به اقامتگاه مصطفی کاظمی را "یک عمل ظاهرا تروریستی" خوانده است.
او گفت: "به توجه به اینکه نخست وزیر سالم است نفس راحتی کشیدهایم. این عمل ظاهرا تروریستی، که ما قویا محکوم میکنیم، قلب کشور عراق را نشانه رفته بود".
سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد "ما از نزدیک با نیروهای امنیتی عراق که مسئول حفظ حاکمیت ملی و استقلال این کشور هستند در تماسیم و درحالی که در این باره تحقیق میکنند به آنها پیشنهاد کمک دادهایم."