دفاع روزنامه کیهان از توافق ایران و آژانس؛ انتقاد شریعتمداری از مجلس
حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله علی خامنه ای در موسسه کیهان و مدیر این روزنامه در مطلب اخیر خود با دفاع از توافق هستهای ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی و انتقاد از تصمیمات دیروز مجلس نوشت "اختلاف پیش آمده به آسانی قابل حل بود و با پوزش از نمایندگان محترم مجلس، به این حجم از اعتراض نیازی نداشت".
روز گذشته مجلس ایران با شکایت از دولت خواستار ابطال توافق با آژانس بینالمللی انرژی اتمی شد. ساعاتی پس از این موضع، در پی اختلاف مجلس و دولت ایران بر سر نحوه اجرای قانونی که مطابق آن باید سطح همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش یابد، آیتالله علی خامنه ای، رهبر ایران گفت "مجلس و دولت اختلافنظر امروزشان را حل کنند که نشاندهنده دوصدایی نباشد".
اکنون سردبیر کیهان با اشاره به سخنان رهبر این کشور نوشت که "بالاخره گله دوستانهای از نمایندگان معترض در میان است! و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد ولی باید میدانستند که مسئلهای با این اهمیت نمیتواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد. بنابراین ضمن تاکید بر حق نمایندگان محترم در اعتراض به آنچه ناصواب تلقی کردهاند، اعتراض علنی، آنهم در آن حجم که شاهد بودیم میتوانست به اعتراض و درخواست بررسی در جلسه غیرعلنی منتقل شود".
بر اساس این توافق، ایران به آژانس اجازه داده تا در اقدامی فراتر از توافقات دوجانبه کشورها موسوم به پادمان، سه ماه دیگر تعداد بازرسان در ایران کاهش نیابد و دوربین های نظارتی آن در مراکز اتمی فعال باشد تا در صورت رفع تحریم های آمریکا بازرسان به محتوی آن دست پیدا کنند در غیر این صورت تمام ذخایر این دوربین ها را "برای همیشه از بین می برد".
مجلس ایران می گوید این توافق خلاف مصوبه مجلس است که نظارت های فراتر از پادمانی با آژانس را ممنوع می کند و از قوه قضائیه خواسته این توافق را باطل اعلام کند.


