وزارت جهاد کشاورزی: میوههای قاچاق آلوده هستند

منبع تصویر، Getty
ابوالقاسم حسن پور، مدیرکل دفتر میوههای گرمسیری و نیمهگرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد بخشی از میوههای گرمسیری که به ایران قاچاق شدهاند معدوم شدهاند.
آقای حسن پور گفت: "با توجه به اینکه میوههای قاچاق از فاصلههای بسیار دور به کشور وارد شدهاند مسلما برای حفظ و نگهداری آنها از سموم و نگهدارندههای شیمیایی بسیاری استفاده شده است که از این نظر {این میوهها} خطرناک و آلوده هستند."
به گزارش خبرگزاریهای ایران، آقای حسن پور تاکید کرد که سلامت این میوهها را نمیتوان تضمین کرد:
"از نظر وزارت جهاد کشاورزی فقط میوههایی مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه مجوز ورود به کشور دارند و مابقی میوهها مانند انگور، نارنگی، هلو، شلیل، زردآلو و میوههای عجیب و غریبی مانند پیتایا (میوه اژدها) بدون مجوز واردات بوده و به کشور قاچاق شدهاند."
براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی میوههای قاچاق که اواخر بهمن وارد بازار میوه ایران شده عبارتند از پرتقال مصر، نارنگی پاکستان و انگور شیلی. پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل هم از کشورهای آمریکای جنوبی مثل شیلی و اکوادور و همچنین نیوزیلند و استرالیا وارد ایران شدهاند.
در همین حال محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت قاچاق میوه به دلیل نابسامانی در مرزها است. او خواستار برخورد با این موضوع شد و تاکید کرد که نظارت در سطح خرده فروشیها وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

منبع تصویر، MEHR
اما محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمعآوری میوههای قاچاق را وظیفه وزارت جهاد دانست و گفت از اواخر سال ۹۱ بخشی از وظایف وزارت صنعت، از قبیل "مسئولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است."
محسن محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و ترهبار در واکنش به قاچاق میوه در ایران پیشتر به خبرگزاری فارس گفته بود که مبارزه با قاچاق میوه بر عهده این اتحادیه نیست و "ما با صدور اطلاعیهای در میدان مبنی بر اینکه از خرید میوههای قاچاق و خارجی خودداری شود وظیفه خود را بخوبی انجام دادهایم."
اما محمود نوابی رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، معتقد است که این میوه ها از "مبادی رسمی و با امکانات مجهز" وارد ایران شدهاند.
مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران نیز همین عقیده را دارد:
"مگر ممکن است این حجم گسترده واردات به شکل قاچاق انجام شده باشد؟ این میوهها هزاران کیلومتر راه را طی کردهاند. این محصولات از طریق سیستم ترانزیت و جادههای اصلی آمدهاند چون میوههایی نیستند که با خر و قاطر از کوهها و مناطق صعب العبور وارد شوند. به عنوان مثال، وقتی گیلاس از دماوند به تهران میرسد، کیفیت آن کلی تفاوت میکند."
برای کنترل قاچاق میوه، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بخشنامهای را برای مبارزه و مقابله با قاچاق میوه صادر کردهاند.































