شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
یکی از ۲۰ خدمه کشتی توقیفشده کره جنوبی از ایران به کشورش بازگشت
یک هفته پس از آنکه وزارت خارجه ایران اعلام کرد که خدمه نفتکش کره جنوبی که در خلیج فارس توقیف شده است، اجازه خروج از ایران را دارند، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که یکی از ۲۰ خدمه این نفتکش عصر دیروز (چهارشنبه ۲۲ بهمن) وارد سئول شده است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران روز ۱۵ دی (چهار ژانویه) "هنکوک چِمی" نفتکش کره جنوبی را با ۲۰ خدمه به دلیل آنچه ایجاد آلودگی محیط زیستی خواند، در نزدیکی تنگه هرمز در خلیج فارس توقیف کرد.
۲۰ خدمه این کشتی شامل ۵ شهروند کره جنوبی و بقیه از کشورهای اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.
خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یونهاپ، روز پنجشنبه ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد که یکی از بیست خدمه نفتکش کره جنوبی که بیش از یک ماه است در آبهای جنوب ایران توقیف شده، عصر روز چهارشنبه به دلایل پزشکی به خانهاش در سئول بازگشته است.
وزارت خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد که "در اقدامی انساندوستانه" به ملوانان نفتکش اجازه خروج از ایران داده میشود، اما این تصمیم شامل حال ناخدای کشتی نشده است.
وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که به دنبال خدمه و نیروی کار جایگزین است که بتوانند کارهای نگهداری و تعمیرات نفتکش را انجام دهند و از محموله آن محافظت کنند.
خبرگزاری کره جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که وزارت خارجه کره جنوبی پس از یافتن خدمه جایگزین، خدمه فعلی نفتکش را به صورت مرحله ای از ایران خارج میکند.
در این گزارش به نقل از یک مقام رسمی وزارت خارجه کره جنوبی آمده: "به محض اینکه برنامه تخلیه و جایگزینی خدمه کشتی آماده شد، وزارت خارجه به دریانوردانی که میخواهند به کشورشان بازگردند، خدمات کنسولی میدهد و آنها پس از آزمایش کرونا میتوانند به خانه هایشان بازگردند.
- سئول: علیرغم قول ایران خدمه نفتکش توقیف شده هنوز آن را ترک نکردهاند
- در خواست کمک کره جنوبی از قطر برای آزادی کشتی توقیفشده در ایران
- خدمه کشتی توقیفشده کره جنوبی 'اجازه خروج از ایران گرفتند'
- توقیف کشتی کرهای در ایران؛ محیط زیست یا بدهی میلیاردی؟
- توقیف نفتکش ایرانی در آبهای اندونزی به ظن 'انتقال غیرقانونی سوخت'
- کره جنوبی خواستار آزادی فوری نفتکش توقیف شده توسط سپاه پاسداران شد
چند روز بعد از توقیف کشتی معاون اول وزارت خارجه کره جنوبی برای مذاکره با مقامهای ایرانی به تهران سفر کرد اما مذاکرات برای آزادی این کشتی که با درخواست ایران برای پرداخت میلیاردها دلار بدهی کره جنوبی همراه شد، بینتیجه ماند.
توقیف این کشتی در حالی صورت گرفت که مقامهای تهران در ماههای اخیر بارها از سئول به دلیل پرداخت نکردن بیش از هفت میلیارد دلار بدهی این کشور به ایران انتقاد کرده بودند. کره جنوبی میگوید تحریمهای مالی آمریکا مانع انتقال این پول به ایران است.
مقامهای جمهوری اسلامی از کره جنوبی میخواهند از "سیاسی کردن" موضوع توقیف کشتی خودداری کند، علت مساله را آلودگی محیط زیستی میدانند و میگویند این تانکر با حکم قضایی توقیف شده است، اما همزمان خواهان آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستند.
پیشتر مقامهای کره جنوبی اعلام کرده بودند که برای آزادسازی کشتی و خدمهاش از دولت قطر درخواست کمک کرده اند.