نمایش نقاشی ناتمام ناصرالدین‌شاه و آثار دیگرش در تهران

منتشر شده در

۱۳ طرح و نقاشی ناصرالدین شاه در حوضخانه میراث جهانی گلستان تهران به صورت مجازی به نمایش گذاشته شده است. برخی از این آثار برای نخستین‌بار نمایش داده می‌شود.

بیشتر این آثار با مداد سیاه و بعضی با رنگ روغن روی بوم یا آبرنگ طراحی شده است.

ناصرالدین شاه در بیشتر حواشی آثارش وضعیتی را که در آن بوده به علاوه زمان و مکان ثبت کرده است.

در مجموعه به نمایش گذاشته‌شده، دو تابلوی رنگ روغن در سال‌های پایانی زندگی ناصرالدین شاه کشیده شده که یکی از آن‌ها ناتمام مانده است.

حاشیه این اثر نوشته شده است: «این پرده را در سنه ۱۳۱۳ هجری قمری شاه شهید به دست مبارک ساخته و ناتمام مانده است.»

در همان سال یعنی۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ هجری شمسی، ناصرالدین شاه ۶۵ ساله در جشن پنجاه سالگی سلطنتش ترور شد.

او چهارمین پادشاه سلسله قاجار بود و با لقب‌هایی چون "قبله عالم"، "ظل الله" و "سلطان صاحبقران" نامیده می‌شد. پس از جان باختن در پی ترورش به دست میرزا رضای کرمانی به او "شاه شهید" می‌گفتند. اما بعد از انقلاب اسلامی مقبره او در عبدالعظیم تخریب شد.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در توضیح آثار ناصرالدین شاه در اینستاگرام کاخ گلستان درباره تک تک آثار توضیح داده است.

او می‌گوید: ناصرالدین شاه مشابه استادش بر پایه طبیعت‌گرایی و ذکر جز به جز همه مناظر طبیعی به همان شکلی که می‌دیده، نقاشی می‌کرده و مانند استادش نگاهی مدرن و متاثر از فرهنگ اروپایی داشته و تلاش کرده تا با کپی‌برداری از استادش آثار را با نقاشی دیرین ایرانی و نگارگری پیوند دهد.

ناصرالدین شاه از شاگردان میرزا حسن خان صنیع الملک غفاری بوده است.

مسئولان موزه گفته‌اند بخشی دیگر از آثار ناصرالدین‌شاه شامل مرقعات نقاشی، اشعار و یادگاری‌هایی از سفرهای فرنگ که در مخازن مجموعه کاخ گلستان نگهداری می‌شود، بعد از تمام شدن همه‌گیری کرونا به نمایش گذاشته خواهد شد.

ناصرالدین‌شاه علاوه بر نقاشی به عکاسی هم علاقه زیادی داشت.

سال گذشته یکی از مسئولان کاخ موزه گلستان در تهران تایید کرد که تعدادی از آلبوم‌های عکس‌های تاریخی این موزه گم شده‌است. مسئولان موزه گلستان گفته‌ بودند که مفقود شدن این عکس‌ها را به پلیس بین‌الملل اطلاع داده‌اند. این آلبوم‌ها مجموعه‌ای بود از عکس‌های زمان ناصرالدین شاه قاجار که بسیاری از آنها را خود او گرفته است.

ناصرالدین شاه از زمان ولیعهدی با دوربین‌‌های عکاسی که امپراتور روس و ملکه بریتانیا به شاه ایران اهدا کرده بودند، عاشق عکاسی شد و قدیمی‌ترین عکس‌های مستند در تاریخ ایران از جمله تعدادی خودنگاره که امروزه به آن سلفی می‌گوییم، ثبت کرده است.