شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
محمد عبدالکبیر به عنوان نخست وزیر سرپرست حکومت طالبان تعیین شد
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به بیبیسی گفت محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان به عنوان سرپرست ریاستالوزرا (نخست وزیری) در کابل تعیین شده است.
آقای مجاهد گفت: «محترم مولوی عبدالکبیر صاحب، سرپرست ریاستالوزرا شده. برای یک مدت موقت که رییس الوزرا (محمد حسن) در رخصتی عید به قندهار رفته است و بعدا مریضی هم داشتند که خواستهاند کمی استراحت کنند. به همین دلیل معاون سیاسی ریاست الوزرا کفالت او را در کارش انجام میدهد.»
محمد عبدالکبیر یکی از اعضای ارشد رهبری طالبان و معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان بوده است. عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی دو معاون دیگر نخست وزیر حکومت طالبان هستند.
او در دوره اول حاکمیت طالبان معاون دوم شورای وزیران، والی ننگرهار و مسئول حوزه شرق طالبان بوده است.
محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان از زمان تشکیل حکومت طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ در این سمت بوده و مقر او در ارگ ریاست جمهوری در کابل است.
در ماههای اخیر او بسیار کم در انظار عمومی دیده شده و ماههاست که خبری از نشستهای کابینه طالبان به ریاست او دیگر از سوی خبرگزاریهای دولتی تحت کنترل طالبان منتشر نمیشود.
گزارشهای هم وجود داشته که او وضعیت سلامتی خوبی ندارد و آقای مجاهد نیز تایید کرده که دلیل کنارهگیری «موقت» او از کار نخست وزیری، بیماری است.
اخیرا محمد حسن آخوند، با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر و وزیرخارجه قطردر قندهار دیدار کرد و گمانهزنیها را در مورد اینکه پایتخت سیاسی افغانستان از کابل به قندهار منتقل شده، بیشتر ساخت.
هبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار مستقر است و بسیاری از هیاتهای خارجی اکنون در سفر به افغانستان به قندهار سفر میکنند تا با والی قندهار و دیگر افراد نزدیک به رهبر طالبان دیدار کنند.
محمد عبدالکبیر کیست؟
محمد عبدالکبیر در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در ولسوالی نهرین ولایت بغلان در شمال افغانستان به دنیا آمده است. او تحصیلاتش را در حوزه علوم دینی فرا گرفته و یکی از بزرگان قومی این ولایت محسوب میشود.
او در زمان حاکمیت دوره اول طالبان به عنوان والی ننگرهار در شرق افغانستان، معاونت شورای وزیران یا نخست وزیری طالبان در بخش اقتصادی کار کرده است.
او از اعضای ارشد گروه مذاکرهکننده توافقنامه دوحه با آمریکا بود.
محمد عبدالکبیر در اوایل سال ۱۳۸۴ برای مدت دو سال رئیس کمیسیون سیاسی طالبان بود و نیز مسئولیت کمیسیون ارشاد و جلب و جذب گروه طالبان برعهده داشت.
او مثل بسیاری از رهبران طالبان در فهرست تحریمهای سازمان ملل متحد قرار دارد و متهم به طراحی شماری از حملات خونین این گروه در جریان ۲۰ سال گذشته است که در این مدت او به عنوان رئیس «شورای پیشاور» طالبان و همچنین رئیس کمیسیون دعوت طالبان نقش ایفا کرد.
پس از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، او از سوی هبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان به عنوان معاون سیاسی رئیسالوزرا تعیین شد. او همچنین عضو ارشد «کمیسیون تماس با شخصیتها» است که برای تشویق چهرههای سیاسی و اجتماعی در خارج به بازگشت یا کار در حکومت طالبان تشکیل شده است.