شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
میزبانی استقلال و پرسپولیس از نخبگان آسیا؛ شاید مشهد، شاید شهر قدس، شاید جایی دیگر
داود رفعتی، دبیر کارگروه استانداردسازی فدراسیون فوتبال ایران، میگوید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چارهای ندارند جز اینکه هر دو، ورزشگاه «امام رضا»ی مشهد را برای میزبانی در لیگ نخبگان به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کنند.
آقای رفعتی میزبانی «غریبانه» استقلال و پرسپولیس در شهری دیگر را در برنامه «فوتبال برتر» تلویزیون ایران که روز دوشنبه (۵ شهریور ۱۴۰۳) پخش شد، مطرح کرد.
همزمان با این خبر، خبرگزاری تابناک دو روز بعد (هفتم شهریور) در گزارشی با نقد مدیریت مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال این کشور، از «بیبرنامگی برای تیمهای ملی»، «نبود شفافیت سالم و استاندارد در زمینه مبارزه با فساد» و «ایرادهای وارد شده بر سیستم کمک داور ویدیویی»، نوشت و این که حتی میزبانی تیمهای استقلال و پرسپولیس در شهر مشهد هم قطعی نیست.
تابناک با کنایهای به مدیریت فوتبال و مدیریت استان خراسان نوشت: «از آنجایی که ورزشگاه امام رضا با تصمیمات داخل استانی، برای [تمرین] تیم اتک انرژی افغانستان جا دارد، اما برای تیم ملی و باشگاههای ایرانی جا ندارد، داود رفعتی حرفش را پس گرفته و گفته است ورزشگاه شهدای شهر قدس برای میزبانی استقلال و پرسپولیس در آسیا معرفی خواهد شد».
مالک ورزشگاه امام رضای مشهد، آستان قدس رضوی است و طی سالهای اخیر بهندرت میزبان بازیهای باشگاهی یا ملی فوتبال ایران بوده است هر چند که دیدار تیمهای ذوبآهن و هوادار در هفته دوم لیگ برتر در این ورزشگاه برگزار شد.
برخی معتقدند که قانون «الزام ورود زنان به ورزشگاه در بازیهای بینالمللی» یکی از مهمترین موانع برای موافقت مسئولان استان خراسان رضوی با حضور تیمهای ملی و باشگاهی ایران در مشهد است.
استقلال و پرسپولیس چرا «خانهبهدوش» شدهاند؟
مهدی تاج در هفته اول تیر گفت ورزشگاه آزادی «امکان میزبانی» دیدارهای استقلال و پرسپولیس در فصل آینده لیگ برتر را ندارد. او تاکید کرد که تا زمان ترمیم و بازسازی این ورزشگاه، تمامی دیدارهای خانگی این دو تیم در «ورزشگاه تختی» تهران برگزار خواهد شد.
آقای تاج سیام تیر پس از بازدید از ورزشگاه آزادی به خبرنگاران گفت: «از دیدن وضعیت ورزشگاه متعجب شدم، جا خوردم و شوکه شدم».
برخی رسانهها و منتقدان از رئیس فدراسیون فوتبال پرسیدند که چگونه در ماهها و سالهای گذشته از «عمق فاجعه» در ورزشگاهی که هر هفته میزبان دهها هزار تماشاگر بود، بیاطلاع مانده است.
رسانهها هجدهم مرداد خبر دادند که با تصمیم و دستور شورای تأمین استان، به دلیل «بار ترافیکی اطراف ورزشگاه تختی در محدوده شرق تهران»، استفاده از این ورزشگاه برای بازیهای استقلال و پرسپولیس کاملا منتفی است. هر چند که این ورزشگاه طبق گفتههای امیرحسین روشنک، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر، از نظر وضعیت چمن، امکانات سختافزاری برای دوربینهای صداوسیما و سکوهای تماشاگران، آمادگی میزبانی دیدارهای این دو تیم را در لیگ برتر ندارد.
به این ترتیب، استقلال و پرسپولیس وارد دنیای «خانهبهدوشی» در فوتبال ایران شدند. در هفته نخست رقابتهای لیگ برتر، پرسپولیس در ورزشگاه خمینی اراک میزبان ذوبآهن اصفهان بود. در هفته دوم این رقابتها نیز استقلال در ورزشگاه آزادگان قزوین از ملوان میزبانی کرد.
چنین ورزشگاههایی را فدراسیون فوتبال و شورای تامین برای میزبانی دیدارهای استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر انتخاب میکنند اما از نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، این ورزشگاهها صلاحیت میزبانی دیدارهای این دو تیم در لیگ نخبگان آسیا را ندارند.
کریستیانو رونالدو و رقبای استقلال و پرسپولیس به کدام شهر خواهند رفت؟
کمتر از سه هفته تا حضور استقلال و پرسپولیس در نخستین دور لیگ نخبگان آسیا باقی مانده و هنوز تکلیف شهر و ورزشگاه میزبان در مهمترین رویداد فوتبال باشگاهی قاره آسیا مشخص نیست.
استقلال ۲۶ شهریورماه باید در شهری که برایش در نظر گرفته میشود مقابل الغرافه قطر قرار بگیرد. پرسپولیس نیز دوشنبه نهم مهر در ورزشگاهی که هنوز مشخص نشده باید میزبان پاختاکور ازبکستان باشد.
هر دو تیم باید میزبان النصر عربستان، الغرافه قطر، پاختاکور ازبکستان و الشرطه عراق باشند.
رسانههای ایران به محض همگروه شدن تیم استقلال و پرسپولیس با النصر عربستان از سفر قریبالوقوع و دوباره کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی آن به ایران صحبت کردند.
سفر قبلی رونالدو با النصر در ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای دیدار با پرسپولیس خبرساز شده بود. بینظمی در مسیر حرکت اتوبوس النصر، هجوم هواداران به هتل محل اقامت بازیکنان این تیم در منطقه سعادتآباد تهران و حواشی متعدد دیگر، به گفته برخی رسانههای داخل کشور نشانه «بیبرنامگی» و «بینظمی» بود.
اما اکنون حتی مشخص نیست تیمهای رقیب استقلال و پرسپولیس به کدام شهر یا ورزشگاه خواهند رفت. به گفته آقای رفعتی در صورت معرفی نشدن ورزشگاه مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا، استقلال و پرسپولیس باید در کشور ثالث از حریفان خود میزبانی کنند.
کلانشهر تهران ورزشگاه استاندارد فوتبال ندارد
استقلال و پرسپولیس باید برای میزبانی از حریفان خود در لیگ برتر یا لیگ نخبگان آسیا به شهرها و حتی کشورهای دیگر بروند چون پایتخت ایران، ورزشگاه فوتبال استاندارد برای مسابقات سطح بالا ندارد.
مرور فهرست ورزشگاههای کلانشهری با وسعت ۲۲۳۵ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر نشان میدهد که در دهههای اخیر، هیچ ورزشگاه - حتی نیمه استانداردی - در پایتخت ساخته نشده است.
ورزشگاههای آزادی و تختی تهران، به ترتیب ۵۳ و ۵۷ سال قبل ساخته شدهاند و هر دو ورزشگاه تقریبا به مرحله «غیرقابل کاربری» رسیدهاند.
ورزشگاه کشوری در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در محله میرداماد، ورزشگاه رسالت (دیهیم) در سال ۱۳۳۲ در خیابان مدنی، ورزشگاه تربیت بدنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۵ در خیابان امیرآباد شمالی، ورزشگاه اختیاریه در سال ۱۳۳۶ در محله اختیاریه، ورزشگاه آرارات در سال ۱۳۵۰ در اتوبان کردستان و ورزشگاه راه آهن در سال ۱۳۵۲ در منطقه اکباتان ساخته شدند که اکنون همگی فرسوده یا برای بازیهای استقلال و پرسپولیس نامناسب و کوچک هستند.
ورزشگاههایی که در دو دهه اخیر در تهران افتتاح شدهاند نیز استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فدراسیون فوتبال را برای میزبانی استقلال و پرسپولیس به دست نمیآورند. ورزشگاه کاظمی، ورزشگاه امام رضا و ورزشگاه پاس قوامین از این جمله هستند.
استقلال و پرسپولیس و هوادارانشان اکنون خطر میزبانی در کشور ثالث را حس میکنند اما گویی خانهبهدوشی این دوتیم، موضوعی نیست که تا آخر فصل به پایان برسد.