شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
برادر اشرف غنی: صحبتهایی برای بازگشت رئیس جمهور پیشین به افغانستان جریان دارد
حشمت غنی احمدزی، برادر محمد اشرف غنی، رییس جمهوری مخلوع افغانستان میگوید صحبتهای برای "بازگشت" آقای غنی به افغانستان جریان دارد، به گفته او اگر بازگشت اشرف غنی "موثریت داشته باشد، او حاضر به بازگشت است " و آقای غنی علاقهای به بازگشت به عرصه سیاست ندارد بلکه میخواهد "فعالیت اجتماعی" داشته باشد.
آقای احمدزی در مصاحبه با دویچه ولی "دری" گفت که با برادرش در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی دیدار داشته و با او در تماس است.
آقای غنی خود در مورد بازگشت احتمالیاش به افغانستان چیزی نگفته است و در آخرین مصاحبه که با ژنرال نیک کارتر برای بیبیسی در ماه دسامبر سال گذشت داشت گفت: "حالا من بر این مساله متمرکز هستم که بتوانیم راهی اساسی به جلو را درپیشبگیریم، نه برای مقاصد شخصی، بلکه برای آنکه قادر باشم به افغانستان و جهتی که در پیش میگیرد، کمک کنم که همه ما دوباره بتوانیم به هم تعلق داشته باشیم."
حشمت غنی احمدزی گفت که سفر عبدالسلام رحیمی، وزیر صلح دولت پیشین افغانستان به کابل و دیدارهایش با مقامهای طالبان ارتباطی به این مساله ندارد و به گفته او آقای غنی "هیچ تماسی" با آقای رحیمی ندارد.
سفر اخیر عبدالسلام رحیمی به کابل و دیدار با مقامهای ارشد طالبان از جمله سراجالدین حقانی، وزیر داخله/کشور طالبان و رئیس "شبکه حقانی" و امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان گمانهزنیهای را مطرح کرد که او ممکن است از طرف اشرف غنی وارد گفتگو با دولت طالبان شده است.
اما آقای احمدزی گفت: "آقای رحیمی به هیچ صورت به نمایندگی از اشرف غنی به افغانستان نرفته است. روی بازگشت اشرف غنی صحبتها با بعضی حلقات جریان دارد. خودم این موضوع را پیش میبرم. باید ببینیم که آیا بازگشت او میتواند موثر تمام شود یا نه. "
حشمت غنی احمدزی در جریان ریاست جمهوری آقای غنی روابط نزدیکی با او نداشت و رئیس جمهوری پیشین در زمان حکومتش گفته بود "برای منافع افغانستان حتی با برادرش قطع رابطه کرده است. "
اما حشمت غنی احمدزی در این مصاحبه گفت که او به دلیل "حضور حلقه فاسد در اطراف رئیس جمهور غنی و انتقاد از آنها "از برادرش فاصله گرفته بود.
برادر رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفت: پیش از آنکه برادرش تصمیمی بگیرد سوالهای زیادی است که باید حل شود، به گفته او، آقای غنی میخواهد "آخر عمر خود را در افغانستان" سپری کند و بتواند "خیری" برساند.
او به این موضوع نیز اشاره کرده که اشرف غنی نمیخواهد در صورت بازگشت به افغانستان در "کنج مسجد" انزوا باشد، که در آن صورت بهتر است همچنان در خارج از کشور بماند.
حامد کرزی و عبدالله عبدالله، دولتمردان پیشین که پس از تسلط طالبان نیز همچنان در کابل مانده اند، دیدارهایی در خانه خود با مهمانان خارجی و داخلی داشته اند اما گفته میشود که آنها تحت نظر امنیتی طالبان هستند، "اجازه سفر به خارج را ندارند" و در شش ماه گذشته تنها "دو بار" از خانه خود خارج شده اند.