شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
'جبهه مقاومت' درباره دیدار با متقی در تهران: طالبان بر ادامه وضع موجود تاکید داشتند و جلسه نتیجهای نداشت
"جبهه مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود در اعلامیهای گفته است که دیدار هیأتی از اعضای آن با طالبان به درخواست دولت ایران و طالبان "برای حل مشکل کشور از راه مصالحه و مذاکره" صورت گرفت.
در این اعلامیه آمده است که "جبهه مقاومت ملی" در این دیدار بر اهداف خود از جمله "تشکیل حکومت واقعی اسلامی و همهشمول در نتیجه اراده مردم افغانستان" تاکید داشته است. اما نمایندگان طالبان "بر ادامه وضع موجود" تاکید کردند.
روز دوشنبه انتشار خبر دیدار محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی و احمد مسعود با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در تهران دیدار واکنشهای زیادی در پی داشت.
آقای متقی با تایید این خبر به خبرنگاران گفت: "...از آنها خواستیم که به کشور برگردند، هیچ کس به آنها کاری نخواهد داشت و مشکلی امنیتی برای آنها ایجاد نخواهیم کرد." وزیر خارجه طالبان، پس از برگشت از تهران در کابل از دیدار در تهران ابراز رضایت کرد.
همچنین به گزارش ایسنا، سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه (۲۰ دی/جدی) هم در جواب به سوالی درباره این دیدار گفت: "در این سفر هم جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفتوگو بوده است. گفتوگوهای خوبی بین گروههای افغانستانی انجام شده است و امیدواریم که نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد."
حسامالدین شمس، والی پیشین بادغیس و از نزدیکان محمد اسماعیل خان، که در گفتوگو ها با طالبان حضور داشت، به بیبیسی فارسی گفت که دستکم سه جلسه با طالبان برگزار شد و در دو جلسه نماینده دولت ایران هم حضور داشت.
اما در اعلامیه تازه جبهه مقاومت ملی افغانستان آمده که نشست با طالبان هیچ نتیجهای نداشته است.
در این اعلامیه آمده است: "عدالت اجتماعی، نوع نظام٬ حقوق شهروندی، آزادی بیان، حقوق و نقش واقعی بانوان، انتخابات و حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان توسط خودشان از جمله اهداف و موضوعاتی بود که در آن نشست از سوی هیأت جبهه مقاومت ملی به عنوان حق مردم افغانستان یاد گردید."
جبهه مقاومت گفته در پی بینتیجه ماندن این نشست، طالبان "بار دیگر ثابت کردند که به هیچ صورت حاضر به پذیرش اصول و ارزشهای شهروندی، تقسیم عادلانه قدرت میان همه اقوام و اقشار جامعه، و تشکیل حکومت فراگیر بر آمده از آراء و اراده مردم افغانستان نیستند."
مقامهای طالبان همواره تاکید کردهاند که دولت آنها فراگیر است و در تلاش گماشتن افراد بیشتر از گروههای دیگر هم هستند اما "هر دولتی تعریف خود را از فراگیر بودن دارد".
وزیر خارجه طالبان حدود دو ماه قبل در سخنرانی خود در انستیتوی مطالعات استراتژیک در اسلام آباد گفته بود "جامعه بینالمللی از ما میخواهد که یک دولت فراگیر بسازیم، کابینه فعلی ما این الزام را برآورده کرده، ما نمایندگانی از همه قومیتها داریم."
دیشب (دوشنبه ۲۰ ژانویه/۱۰ دی) صبغتالله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در گفتوگو با بیبیسی فارسی تاکید کرد که طالبان "هیچ دستآورد" سیاسی از سفر خود نداشتند و با عصبانبت" تهران را ترک کردند.
به گفته آقای احمدی دیدار تهران به نوعی "راستیآزمایی" موضع طالبان در قبال حل مشکلات کشور و گفتوگو با مخالفان بود. به گفته این سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، طالبان در تلاش خود در تهران موفق نبودند و مخالفان "یکبار دیگر چهره اصلی دشمنان افغانستان را به مردم افغانستان نشان دادند."
جبهه مقاومت در اعلامیه تازه خود تاکید کرده تا برآورده شدن خواستهایی که مطرح کرده همچنان "به مبارزه و مقاومت" ادامه خواهد داد.
پنجشیر، آخرین ولایتی از افغانستان بود که طالبان آن را تصرف کردند.
نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطقی از افغانستان از جمله در پنجشیر حضور دارند و هر از گاهی حملاتی علیه طالبان سازماندهی میکنند.
اسماعیل خان، در زمانی که نیروهای طالبان وارد شهر هرات شدند، دستگیر شد و چند روز بعد از آزادی به مشهد رفت.
احمد مسعود هم سفرهای غیر رسمی به ایران داشته است.