شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
آمریکا به زودی اولین گروه از مترجمان افغان را از این کشور خارج میکند
آمریکا به زودی خارج کردن مترجمان افغان که در جریان مناقشه بیست ساله این کشور به ائتلاف بین المللی تحت رهبری کمک کرده اند و ممکن است جانشان در خطر باشد را شروع می کند.
کاخ سفید گفت این اقدام در برنامه ای تحت عنوان "عملیات پناه دادن به متحدان" قرار است در هفته آخر ژوئیه شروع شود.
طالبان در هفته های اخیر همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پیشروی های سریعی داشته اند. این حوادث و خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث برانگیختن نگرانی هزاران ترجمان افغان شده است.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: "اینها افراد شجاعی هستند. ما می خواهیم مطمئن شویم که ارزش کار آنها در چندین سال اخیر به رسمیت شناخته می شود."
یک مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که در مرحله اول ۲۵۰۰ نفر احتمالا در تاسیسات نظامی در آمریکا یا یک کشور ثالث مستقر خواهند شد تا رسیدگی به درخواست ویزای آنها کامل شود.
برنامه "ویزا برای مهاجرت ویژه" به کسانی ارائه می شود که در جریان جنگ افغانستان که در سال ۲۰۰۱ شروع شد با ارتش یا دولت آمریکا کار کرده اند.
با پیشروی سریع طالبان در سراسر کشور و تسخیر شماری از گذرگاه های مرزی از جمله با ایران، تاجیکستان و ترکمنستان این گروه بیش از پیش با خطر تلافی جویی روبرو هستند.
گزارش می شود که پیکارجویان طالبان روز چهارشنبه پرچم این گروه را در گذرگاه مرزی اسپین بولدک در نزدیکی قندهار با پاکستان برافراشته اند.
بسیاری از این بیم دارند که نیروهای مسلح و امنیتی افغانستان زیر فشار طالبان کاملا از هم بپاشند. جورج دبیلو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا - که مسئول تصمیم حمله به افغانستان بود - چهارشنبه هشدار داد که پیامدهای منفی خروج آمریکا "غیرقابل تصور خواهد بود."
گروه طالبان اخیرا گفت که اگر این مترجمان "صف دشمن را ترک کنند و بخواهند به حیث یک فرد عادی در کشور خود زندگیکنند، تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد."
طالبان همچنان هشدار دادهاند که این مترجمان "باید با ابراز پشیمانی از گذشتهشان"، در آینده راهی را اختیار نکنند که به گفته این گروه "خیانت به اسلام و کشور" دانسته میشود.
دولت آمریکا برای خارج کردن مترجمان و سایر کسانی که با ائتلاف بین المللی کار کرده اند تحت فشار کنگره بوده است.
همچنین در شبکههای اجتماعی کارزاری با هشتگ ( Get them to Guam ( راه افتاده بود که از کشورهای عضو ناتو میخواست همکاران افغانشان را به گوام منتقل سازند.