شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
مدیرمسئول روزنامه دولتی 'اصلاح' افغانستان بر اثر کرونا جانباخت
'نی ' یا نهاد حمایت از رسانههای آزاد افغانستان اعلام کرده که داد محمد عنابی، مدیر مسئول روزنامه دولتی 'اصلاح ' افغانستان و از پیشکسوتان رسانههای این کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان داده است.
به گفته نی تاکنون شش خبرنگار دیگر نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان داده و نزدیک به یک هزار کارمند و خبرنگار در افغانستان مبتلا به کرونا شدهاند. خانواده آقای عنابی می گوید که او صبح امروز( یکشنبه ۲۲ سرطان/تیر) در شفاخانه افغان جاپان درگذشته است.
نی از دولت، رسانهها، خبرنگاران و کارمندان رسانهها خواسته که با همکاری همدیگر تلاش کنند از ابتلای جامعه رسانهای و تلفات ناشی از این بیماری جلوگیری شود.
مرگ آقای عنابی واکنش گسترده را در میان کاربران شبکههای اجتماعی افغانستان به همراه داشت و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان مرگ او را یک ضایعه خوانده است.
آقای عنابی متولد سال ۱۳۴۶ در ولسوالی شیخ علی ولایت پروان بود. او دوران مکتب را در این ولسوالی گذرانده است. او چندسال بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی در سال ۱۳۵۶، به ایران مهاجر شده است.
او در ایران در حوزه علیمه اراک و فیضیه قم تا سطح سوم حوزه درس خوانده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کابل در رشته فلسفه و جامعه شناسی گرفته است.
آقای عنابی عضو شورای مرکزی حزب وحدت به رهبری عبدالعلی مزاری بود و مدتی به عنوان رئیس کمیته فرهنگی این حزب کار کرده است.
او بعد از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱ ریاست شورای عالی مطبوعات افغانستان را به عهده داشته، و مدتی ریاست انتشارات بیهقی و رادیو افغانستان را به عهده داشته و از سال ۱۳۹۲ تاکنون سردبیر روزنامه دولتی اصلاح بود و او هجدهمین سردبیر این روزنامه به حساب میآید.
روزنامه دولتی اصلاح، ۹۹ سال قبل در شهر خان آباد قندوز نشر شد. این روزنامه در ابتدا در یک صفحه بروی کاغذ نازک شکری رنگ در مطبعه سنگی خان آباد چاپ میشد. موضوعات آن شامل سرمقاله، مطالبی درباره حوادث داخلی، حوادث خارجی، ادبیات، مسایلی برای سر گرمی و مقالههای علمی بود. حدود ۸ سال بعد این روزنامه به کابل منتقل شد.
در سال ۱۳۹۲ مدیر مسئولی آن به آقای عنابی سپرده شد که تاکنون ادامه داشت.
در سایت روزنامه اصلاح آمده که در زمان مدیرت آقای عنابی رهبری این روزنامه تلاش فراوان کرده است تا تغییرات لازم را در شکل و محتوای روزنامه ایجاد کند.
به نوشته این روزنامه محتوا و صفحه آرایی روزنامه تا حد زیادی بهبود یافته است. شیوه نگارش روزنامه نیز به روز شده است. روزنامه اصلاح در دو سال اخیر تلاش کرده است به جای مطالب معلوماتی و ذوقی، موضوعات داغ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دست نشر بسپارد.