شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
افزایش آلودگی هوا؛ شهرداری کابل ماسک توزیع میکند
شهرداری کابل امروز با راهاندازی کمپین استفاده از ماسک از مردم خواست که برای مقابله با آلودگی هوا از پشت ماسک نفس بکشند.
مسئولان شهرداری کابل به مناطق مختلف شهر رفته و با توزیع ماسک از مردم خواستند که از آن استفاده کنند.
قرار است شهرداری کابل از امروز، دوشنبه (نهم دی/جدی) ۲۰۰ هزار ماسک برای شهروندان کابل توزیع کند.
افزایش آلودگی هوا باعث شده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خود بر روند کار کمیسیون مبارزه با آلودگی هوا را نظارت کند.
شب گذشته مسئولین وزارت داخله/کشور، شاروالی کابل و اداره محیط زیست افغانستان، مرکز گرمی (آبگرمکن) نزدیک به ۳۰ مکان عمومی و شخصی را بستند که از ذغال سنگ استفاده میکردند.
'متخلفان آلودگی هوا در کابل جریمه میشوند'
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز روز گذشته در فیسبوک از جلسهای هماهنگی میان ادارههای دولتی برای مقابله با آلودگی هوای کابل خبر داده بود.
اداره محیط زیست افغانستان گزارش داد که از روز دوشنبه، ٩ جدی/دی مرحلۀ برخورد با متخلفان آغاز میشود. هتلها، شهرکها و مراکز تجارتی که استفاده از زغال سنگ را ادامه میدهند، جریمه خواهند شد.
مسئولین گفتهاند مکانهایی که هشدار شهرداری کابل را نادیده بگیرند به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.
این نهادها گفته که به شهرکها و ساختمانهای چندین طبقه ابلاغ کرده که از فیلتر تصفیه دود استفاده کنند و از سوزاندن مواد آلاینده خودداری کنند.
با سرد شدن هوا بیشتر مردم برای گرم کردن خانهها از ذغال سنگ استفاده میکنند.
دولت تاکنون قادر نشده است که ذغال سنگ تصفیه شده و همچنین سوخت ارزان به مردم عرضه کند. اکنون یک کیلو گاز مایع در کابل حدود ۷۰ افغانی (نزدیک به یک دلار) قیمت دارد و بهای هر لیتر بنزین و گازوئیل نیز بیشتر از ۵۰ افغانی است.
دولت افغانستان برای افزایش درآمد، استخراخ بیشتر معادن ذغال سنگ را به بخش خصوصی واگذار کرده و آنان نیز برای کسب درآمد ذغال را به صورت خام به بازار عرضه میکنند. شهروندان کابل نیز در فصل زمستان یکی از مشتریان عمده ذغال است.
علاوه بر شهروندان که برای گرمایی خانه از ذغال سنگ استفاده میکنند، شماری از کارخانهای ذوب آهن و تولیدی، کورههای آجر پزی، حمامها و سایر مراکز تولیدی نیز از ذغال سنگ استفاده میکنند.
نبود برق نیز از مشکلات دیگر شهروندان کابل است. در فصل زمستان دولت برق را جیره بندی کرده و شهروندان کابل کمتر از شش ساعت در شبانه روز برق دارند.