شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
برای اولین بار یازده زن معاونت نیمی از ناحیههای کابل را به عهده گرفتند
شهرداری کابل برای نخستین بار پست معاونت ۱۱ ناحیه/حوزه مختلف شهر کابل، پایتخت را به زنان سپرده است. هدف این کار تامین مشارکت بیشتر زنان در فعالیتهای مربوط به امور شهری، مبارزه با فساد اداری و جلب همکاری مردم عنوان شده است.
جلیل سلطانی، سخنگوی شهرداری کابل، به بیبیسی گفت که این زنان "پس از موفقیت در یک رقابت آزاد" به این سمتها منصوب شدند.
شهر کابل ۲۲ ناحیه دارد که با انتصاب این افراد، معاونت نیمی از شهرداریهای نواحی شهر کابل در اختیار زنان قرار میگیرد.
ناحیههای اول، دوم، پنجم، ششم، هشتم، نهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، شانزدهم و هفدهم از جمله مناطقی است که زنان معاون شهردار شدهاند.
به گفته مسئولان شهرداری کابل، افرادی که به عنوان معاون شهرداری این نواحی انتخاب شدهاند، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.
به گفته آقای سلطانی، شهرداری کابل در جریان دو سال گذشته با جذب نیروی جوان توانسته است ظرفیت کاری این اداره را چندین برابر افزایش دهد.
اصلاح ساختارهای کهنه اداری، افزایش درآمد شهرداری کابل و میزان عرضه خدمات به شهروندان از جمله نکات مثبت این روند بوده است.
شیخ احمد متین، معاون شهرداری کابل میگوید: "مدیریت شهری بدون حضور و نقش زنان بینتیجه است. رهبری شهرداری کابل به دنبال تغییر طرز فکر و شیوه مدیریت این نهاد دولتی است. ما با تعیین زنان به عنوان معاون نواحی مختلف پایتخت آغاز کننده این تغییر شدیم."
نظیفه اوریا که به تازگی معاون شهرداری ناحیه دوازدهم کابل تعیین شده است، میگوید: ابتدا به دنبال پیدا کردن نیازمندیها و مشکلات مردم خواهد بود و پس از آن با همکاری آنها این مشکلات را بر طرف خواهد کرد.
او میگوید، ایجاد شورا در سطح ناحیه از جمله نخستین کارهای او در این پست خواهد بود.
پیش از این زنان در پستهای مختلف شهرداری کابل کار کردهاند، اما این نخستین بار است که زنان در سمت معاونت نواحی مختلف این شهر انتخاب میشوند.
مسئولان شهرداری کابل میگویند که این اداره در جریان هفده سال گذشته به بازسازی و نوسازی جادهها تمرکز داشت ولی بعد از این به کیفیت خدمات نیز توجه خواهد کرد.
به گفته مسئولان این اداره، آنان قصد دارند تا در کنار ساختن چهره فیزیکی پایتخت، روی چهره فرهنگی آن نیز کار کنند.
حضور زنان در ساختار دولت و چالشهای آنها
در افغانستان رهبری بیشتر ادارهها به دست مردان است و زنان در سطوح مدیریتی و رهبری حضور کمی دارند.
در چند سال گذشته برای افزایش حضور زنان در نهادهای مختلف دولتی تلاشهای زیادی شده است.
دولت افغانستان در یک اقدام کم سابقه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ یک زن را به عنوان شهردار یکی از شهرهای این کشور منصوب کرد.
عذرا جعفری، نخستین زنی بود که از سوی اداره ارگانهای محلی افغانستان به عنوان شهردار نیلی، مرکز ولایت دایکندی، در مرکز افغانستان منصوب شد.
اما با وجود تمام این تلاشها هنوز هم زنان در احراز پستهای مختلف دولتی با مشکلات بسیاری مواجهاند.
ظریفه غفاری حدود شش ماه پیش به عنوان شهردار میدانشهر، مرکز ولایت میدانوردک در غرب کابل انتصاب شد. او که از طریق رقابت آزاد و بنا به حکم ریاست جمهوری افغانستان به این سمت تعیین شده بود، چندی پیش گفت که به دلیل وجود نگاه "مردسالارانه و مداخله افراد زورمندان" تا حال نتوانسته کارش را آغاز کند.
حضور زنان شاغل در ادارات دولتی افغانستان در حال حاضر به ۲۲ درصد میرسد.
اداره اصلاحات اداری افغانستان در ابتدای سال ۲۰۱۸ از اجرای طرح جدید افزایش مشارکت زنان در نهادهای دولتی خبر داد.
به گفته مسئولان این اداره براساس این طرح انتظار میرفت که مشارکت زنان در ادارات حکومتی در سال ۲۰۱۸ میلادی دو درصد افزایش یابد و سهمیه زنان در دولت تا دو سال آینده به ۳۰ درصد برسد.
افزایش حضور زنان در نهادهای حکومتی یکی از تعهدات حکومت افغانستان است. ناامنی، نگرش منفی جامعه نسبت به اشتغال زنان در بیرون خانه، مشکلات در روند استخدام و کمبود ظرفیت به عنوان چالشهای عنوان شده که مانع حضور بیشتر زنان در نهادهای دولتی و غیر دولتی میشود.
این مشکل در کابل پایتخت و شماری از شهرهای بزرگ دیگر افغانستان کمتر و در بسیاری از ولایتها به حدی است که ریاستهای بخش زنان نهادهای حکومتی را نیز مردان اداره میکنند.