عثمان محمدپرست، استاد برجسته دوتار و موسیقی مقامی خراسان درگذشت

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

عثمان محمدپرست، استاد برجسته دوتار و موسیقی مقامی خراسان، امروز در بیمارستانی در شهر خواف در استان خراسان رضوی درگذشت.

شمس‌الله پونه، برادرزاده عثمان محمدپرست در گفت‌وگو با ایسنا با تایید خبر درگذشت او گفت: "حال ایشان از دو شب پیش رو به وخامت گذاشت و در بیمارستان خواف بستری شدند. صبح امروز ایشان در همین بیمارستان فوت کردند".

عثمان محمدپرست متولد سال ۱۳۰۷ در شهر خواف بود و به خاطر نوازندگی دوتار و اجرای ترانه‌های محلی شهرت داشت. او به "عثمان خوافی" هم معروف بود.

عثمان محمدپرست موسیقی را از ده سالگی به صورت خودآموز آغاز کرد و از خود سبک و آثار جاودانه به جا گذاشت.

ساز اختصاصی او دو تار بود و در سبک نوازندگی این ساز تغیراتی ایجاد کرد که به عقیده بسیاری از موسیقی‌دانان، تحولی در دوتارنوازی امروز است.

او و غلامعلی پورعطایی را از جمله اولین خوانندگان ترانه محلی نوایی نوایی می‌‎دانند که شعر آن را طبیب اصفهانی سروده.

عثمان محمدپرست، اجرای مشترکی هم با سیما بینا، خواننده شهیر ایرانی و پژوهشگر موسیقی بومی، از این قطعه دارد.

در مهر سال ۱۳۹۶، کاشی ماندگاری به نام او در ورودی خانه‌اش در مشهد نصب شد که ده روز بعد به دست یکی از همسایگانش شکسته شد.

عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های ایران نیز نشان می‌داد که کاشی روی در خانه او در مشهد شکسته شده است.

آقای محمدپرست آن زمان به روزنامه ایران گفت: "تنها این نبود بلکه حرف‌های بسیار زشتی هم روی در منزلم نوشته شده است."

این کاشی ماندگار ده روز قبل از آن در کنار در خانه او نصب شده بود.

عثمان محمدپرست سنی بود و از آمیخته شدن هنر با دین و تعصبات مذهبی گلایه داشت.