تظاهرات علیه قطعی برق و تاکید نخست وزیر عراق به 'حق دستیابی به انرژی هسته‌ای'

منتشر شده در

در حالیکه قطع مکرر و طولانی برق زندگی مردم را در بغداد و استان‌های جنوبی عراق مختل کرده تظاهرات علیه قطع برق در شهرهای مختلف عراق ادامه دارد.

مصطفی کاظمی در جلسه ویژه درباره تامین برق بر ضرورت "حق دستیابی عراق به انرژی هسته ای" برای تامین برق تاکید کرد.

عراق گرم‌ترین روزهای تابستان را سپری می‌کند و در حالیکه دمای هوا در برخی از مناطق نزدیک به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، قطع برق زندگی مردم را به شدت مختل کرده است.

روز جمعه برای ساعاتی تقریبا برق سراسر بغداد و تمامی استان‌های جنوبی این کشور قطع شد.

در پی این حادثه آقای کاظمی با پذیرش استعفای ماجد مهدی حنتوش، وزیر برق عراق، تعدادی از مدیران شرکت برق را برکنار کرد.

او کمیته‌ای برای پیگیری مشکل کمبود برق تشکیل داد و گفت که خود شخصا این مساله را دنبال خواهد کرد.

آقای کاظمی گفت که چند ماه پیش با دولت فرانسه درباره طرح عراق برای تولید انرژی هسته‌ای گفتگو کرده است و تاکید کرد که دستیابی به انرژی هسته ای جهت اهداف مسالمت آمیز و تولید انرژی حق عراق است.

بر اساس بیانیه دولت عراق که خبرگزاری رسمی عراق آن را منتشر کرد نخست وزیر عراق تاکید کرد که "موانع موجود در سر راه عراق" برای دستیابی به انرژی هسته‌ای باید برداشته شود.

آقای کاظمی همچنین "برادران" در جمهوری اسلامی ایران را ستود و گفت که آنها از هیچ تلاشی برای رساندن گاز به عراق کوتاهی نکردند با وجود اینکه عراق در پرداخت بدهی‌هایش به ایران مشکل دارد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که هر اقدامی برای حل مشکل برق نیاز به سالها وقت دارد چون عراق در سال‌های گذشته هیچ گامی در این راستا برنداشته است.

نخست وزیر عراق همچنین از ناکامی طرح‌های انتقال برق از سایر همسایگان عراق، به جز ایران به شدت انتقاد کرد.

اعتراضات به قطعی برق از سه روز پیش شدت گرفته است. امروز یکشنبه ۴ ژوئیه، معترضان خشمگین در شهر کربلا در جنوب بغداد دست به تظاهرات زدند و جاده‌های منتهی به شهر را بستند.

روز جمعه هم صدها تن از هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه پرنفوذ در عراق پس از شرکت در نماز جمعه در اعتراض به کمبود برق که روز جمعه به قطعی برق تبدیل شده بود در حالیکه فانوس به دست گرفته بودند، تظاهرات کردند.

در روزهای اخیر به تعدادی از پست های انتقال برق در مناطق مختلف عراق حمله شده است. گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، مسئولیت تعدادی از این حملات را پذیرفته بودند.

حدود دو هفته پیش هم چند پست برق انتقال برق از ایران به عراق در استان دیاله منفجر شد که در اثر این انفجار صادرات برق ایران به عراق قطع شد.

سال گذشته یک مقام ارشد عراقی گفته بود که عراق می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ دستکم هشت راکتور هسته‌ای برای تولید انرژی بسازد.

اما کارشناسان می‌گویند که عراق باید زیرساخت‌های شبکه برق خود را بازسازی کند چون در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد برق به دلیل فرسودگی شبکه برق‌رسانی در این کشور هدر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سجاد جیاد، تحلیلگر سیاسی عراقی می‌گوید: "وزارت برق وزارت نفت را مقصر میداند، وزارت نفت وزارت دارایی را و وزارت دارایی عراق میگوید که مقصر ایران است. اما ایران میگوید این تقصیر دولت عراق و دولت عراق هم مقصر مردمی را می‌داند که دولت را به کوتاهی متهم می‌کنند. سیاستمداران فقط شانه خالی می‌کنند و حرف می‌زنند. ما باید با این مساله زندگی کنیم."