نخستوزیر اسپانیا پارلمان کاتالونیا را منحل کرد

منبع تصویر، AFP
ماریانو راخوی، نخستوزیر اسپانیا، در پی کسب مجوز از پارلمان کشورش برای جلوگیری از استقلال کاتالونیا، لحظاتی پیش مجلس کاتالونیا را منحل اعلام کرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در این منطقه داد.
نخستوزیر اسپانیا همچنین با استفاده از اختیاراتش دولت کاتالونیا و مقامهای آن را رسما برکنار کرد.
بدین ترتیب از نظر دولت اسپانیا کارلس پوجدمون، رهبر دولت محلی کاتالونیا و کابینه او اکنون اخراج شده محسوب میشوند و ممکن است در ادامه تلاش برای به دست گرفتن فدرت در این منطقه، این مقامهای محلی از سوی بازپرسان و دادستانهای مادرید احضار شوند.
حدود سه هفته پیش با وجود مخالفت دولت مرکزی اسپانیا و اعزام هزاران مأمور پلیس، همهپرسی استقلال در کاتالونیا برگزار شد که ۴۳ درصد واجدان شرایط در آن شرکت کردند و بیش از ۹۰ درصد رأیدهندگان به استقلال رأی دادند.
دادگاه قانون اساسی اسپانیا همهپرسی کاتالونیا را غیرقانونی اعلام کرده و دولت این کشور هم نتیجه آن را نپذیرفته است.
ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در واکنش به تصمیم پارلمان کاتالونیا از اسپانیاییها خواسته که آرامش خود را حفظ کنند. او وعده داده که حکومت قانون را به کاتالونیا را بازگرداند.
کارلس پوجدمون، رهبر دولت محلی کاتالونیا پیش از این گفته بود روند اعلام استقلال از اسپانیا را به تعویق میاندازد تا با مادرید مذاکره کند.
اما دولت مرکزی گفت که تا زمانی که نتیجه همهپرسی لغو نشود حاضر به مذاکره با مقامهای دولت کاتالونیا نخواهد بود.
بیشتر بخوانید






























