خبرگزاری ایلنا به نقل از مقامهایی که با آنها مصاحبه کرده، صدور مجوز برای بهرهبرداری لیتیوم از دریاچه ارومیه را تکذیب کرده است.
یک مقام رسمی گفته است تنها دو شرکت خصوصی از نمک این منطقه به عنوان ماده اولیه تولید استفاده میکنند.
ایلنا به دنبال انتشار تصاویری از حرکت چند کامیون بر بستر دریاچه ارومیه و حمل خاک آن با شماری از مسئولان استانی و کشوری مصاحبه کرده است.
رحیم وهابزاده، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه به ایلنا گفته است که تصاویر منتشر شده «مستند نیستند و تاکنون
هیچ سندی که بتواند درستی این امر را تایید کند به دست ما در اتاق
بازرگانی ارومیه نرسیده است.»
علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی ایران هم بدون موضعگیری در مورد تصاویر منتشر شده گفته است «دریاچه ارومیه حاوی لیتیوم هست اما
مقادیر آن به قدری اندک است که هیچ کس در ایران نمیتواند این میزان اندک
را فرآوری کند.»
استرالیا، شیلی، آرژانتین و چین تولیدکنندگان اصلی این ماده استراتژیک در سطح جهان هستند و ذخایر اثبات شده لیتیوم در جهان حدود ۱۴ میلیون تن است.
مختار خانی رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه هم به خبرگزاری ایلنا گفته است «در حال حاضر یک شرکت در مراغه و شرکت دیگر در سلماس از نمک دریاچه ارومیه
با مجوز اداره محیط زیست به عنوان ماده اولیه تولید برداشت میکنند.»
او گفته است اخیرا یک شرکت چینی از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی
ایران (ایمیدرو) درخواست دریافت مجوز برای برداشت شورابههای پارک
ملی دریاچه ارومیه را داشت، اما اداره حفاظت محیط زیست اجازه برداشت شورابه
را از این منطقه به چینیها نداد. شرکت چینی هم به دنبال ذخایر «برم»
موجود در شورابههای دریاچه بود نه لیتیوم.»