ساعاتی پیش از اینکه اعلام شود که نه مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، و نه عباس عراقچی، وزیر خارجه آن کشور، هیچکدام به شرمالشیخ نمیروند، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، از آقای پزشکیان خواست که حتما به شرمالشیخ برود.
آقای زیباکلام، عصر روز یکشنبه ۲۰ مهر، در شبکه ایکس نوشت: «جناب پزشکیان اگر ایران به شرمالشیخ دعوت شده است، شما را بخدا و بخاطر سعادت نسلهای آینده و آینده ایران، این فرصت تاریخی را از دست ندهید و در آن کنفرانس شرکت کنید.»
او با انتقاد از رویه سیاست خارجی جمهوری اسلامی نوشت: «یک روزی بالاخره سیاست خارجی ما بجای ایدئولوژی-محور، میبایستی منافع ملی-محور شود. این گام تاریخی را برای آینده ایران بردارید.»
شامگاه یکشنبه ۲۰ مهر به وقت ایران سایت دولت اعلام کرد که مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، دعوت همتای مصری خود را برای سفر به شرمالشیخ نپذیرفته است و به این نشست نمیرود.
ساعتی بعد عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، هم در شبکه ایکس ضمن استقبال از روند صلح و تلاشهای دیپلماتیک برای توقف جنگ در غزه نوشت که نمیتواند در شرمالشیخ در کنار رهبرانی قرار بگیرد که به ایران حمله نظامی کردند و مردم این کشور را به تحریم بیشتر تهدید میکنند.
همزمان روز یکشنبه وزارت امور خارجه ایران هم با انتشار بیانیهای موضع مشابهی را در مورد طرح آتشبس غزه اعلام کرده بود.