همزمان با ورود دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، به کنست یا همان پارلمان اسرائیل در بیتالمقدس، حماس میگوید که همه ۲۰ گروگان زنده اسرائیلی را در غزه تحویل صلیب سرخ داده است.
آقای ترامپ در بدو ورود به اسرائیل گفت که جنگ خاتمه پیدا کرده است. این در حالی است که نخستوزیر اسرائیل دیشب در پیامی گفت که جنگ هنوز تمام نشده است.
آقای ترامپ از ثبات در منطقه و رفاه و پیشرفت صحبت کرد و گفت برقراری رابطه کشورهای منطقه با اسرائیل ممکن است؛ این چیزی است که وزرای تندرو دولت آقای نتانیاهو نمیخواهند بشنوند.
آنها میگویند پس از آزادی گروگانها اسرائیل باید به غزه برگردد و کار حماس را برای همیشه تمام کند و غزه را برای همیشه به یهودیان بسپارد.
جنگ دو ساله اسرائیل با حماس در غزه، شکاف عمیقی میان مردم اسرائیل به وجود آورده است؛ امروز اما از آن روزها است که مردم اسرائیل یک پارچه نفسهایشان را در سینه حبس کردند تا گروگانها به خانه بازگردند.
بسیاری از مردم تلآویو و خانوادههای گروگانها دیشب به خانه بازنگشتند و در میدان گروگانها در تلآویو ماندند و از تلویزیونهای بزرگ که نصب شده است به صورت زنده عکس خودروهای صلیب سرخ را نگاه کردند که برای بازگرداندن گروگانها رفته بودند.
با یهودیانی بر خورد کردم که از آمریکا و کشورهای دیگر به اسرائیل آمدهاند تا این روز تاریخی را شاهد باشند.
جنگ غزه فاصله بین راست و چپ اسرائیل را بیشتر کرده است. دیشب یکی از مخالفان نخستوزیر اسرائیل به ما گفت اگر بنیامین نتانیاهو دوباره انتخاب شود او و خانواده اش تصمیم دارند اسرائیل را ترک کنند.
اما طرفداران آقای نتانیاهو میگویند که او باید به این جنگ ادامه دهد تا حماس ضعیف شود و شرایط برای این آتشبس آماده شود. اما مخالفان نخستوزیر می گویند که او میتوانست زودتر این آتشبس را قبول کند، از مرگ بسیاری از گروگانها که در غزه جان باختند و مرگ دهها هزار نفر از مردم غزه هم جلوگیری کند.
آنها میگویند دولت آقای نتانیاهو توسط چند وزیر افراطی به گروگان گرفته شده است و او برای ماندن در قدرت به جنگ ادامه داد. این گروه نگران ضربهای هستند که این جنگ به وجه اسرائیل و یهودیان در افکار عمومی جهان زده است.