دیدبان حقوق بشر سوریه: درعا به کنترل مخالفان بشار اسد درآمد
دیدبان حقوق بشر سوریه میگوید که نیروهای دولتی کنترل شهر درعا را از دست دادهاند. پیشتر هم شورشیان اسلامگرا به رهبری هیئت تحریرشام توانستند چند شهر کلیدی از جمله حلب و حما را به تصرف خود درآورند.
ارتش سوریه هم اعلام کرده است که در حال استقرار مجدد نیروهای خود در دو استان جنوبی درعا و سویدا است.
فرماندهی کل ارتش در بیانیهای که در رسانههای دولتی سوریه منتشر شد، اعلام کرد: "نیروهای ما که در درعا و سویدا فعالیت میکنند، در حال استقرار مجدد و بازآرایی هستند و یک کمربند امنیتی ایجاد میکنند.»
در دیگر استان جنوبی، سویدا گزارشها حاکی از آن است که فرماندار و رؤسای پلیس و زندانها دفاتر خود را ترک کردهاند، زیرا نیروهای مخالف بشار اسد چندین ایست بازرسی را تصرف کردهاند.
شهر درعا از نظر استراتژیک و نمادین اهمیت زیادی دارد. این شهر به گذرگاههای اصلی مرزی با اردن نزدیک است. همچنین، در سال ۲۰۱۱، اعتراضات طرفداران دموکراسی از این شهر آغاز و منجر به وقوع جنگ داخلی در سوریه شد. جنگی که تاکنون به کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر منجر شده است.
دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است: «گروههای محلی کنترل مناطق بیشتری از استان درعا، از جمله شهر درعا را به دست گرفتهاند» و «اکنون بیش از ۹۰ درصد استان تحت کنترل آنهاست، زیرا نیروهای رژیم به تدریج عقبنشینی کردهاند.»
