ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو 'منتفی شد'

موبایل

منبع تصویر، Getty Images

منتشر شده در

وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران (صمت) از منتفی شدن طرح جنجالی ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به ایران خبر داده ‌است.

در اطلاعیه‌ای که این وزارتخانه منتشر کرده گفته شده که منتفی شدن این ممنوعیت بر اساس تصمیمی بوده که امروز سه‌شنبه (۱۷ تیر ماه) در کمیته مشترک این وزارت با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات گرفته شده است.

در این بیانیه گفته شده که "بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر گردید تا هیچگونه تغییری در رویه واردات گوشی تلفن همراه اعم از تجاری و همراه مسافر ایجاد نشود. بر این اساس، تمامی واردکنندگان می‌توانند بر اساس مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی به گمرکات سراسر کشور، نسبت به واردات گوشی تلفن همراه اقدام نمایند."

روز گذشته به دنبال گزارشها درباره این ممنوعیت و واکنشهای بسیار به آن، وزیر ارتباطات ایران گفت که این محدودیتها قابل بازنگری است.

در پی خبر این ممنوعیت برای واردات گوشی‌های هوشمند به ارزش بالای ۳۰۰ یورو، گزارش‌ها از بازار موبایل در ایران حکایت از افزایش چند میلیونی قیمتها داشت.

بعضی از محصولات آیفون که تا پیش از اعلام ممنوعیت واردات ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت به بالای ۴۵ میلیون تومان هم رسید.

وضعیت مشابهی درباره سایر برندهای مطرح جهانی نظیر سامسونگ دیده می‌شود که با افزایش چند میلیون تومانی روبرو شده‌اند.

بعضی از فروشندگان موبایل و تجهیزات جانبی می‌گویند وضع این محدودیتها منجر به التهاب بازار شده و به کاهش فروش و رکود دامن می‌زند.

یکی از خریداران در پاساژ علاء‌الدین تهران می‌گوید آیفون پرومکس را هفته پیش ۳۸ میلیون تومان خریده "که حالا به ۵۰ میلیون تومان رسیده است."

توضیح ویدئو، کشمکش بر سر ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای 300 یورو

دو روز پیش (۱۵ تیر ماه) انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران واردات و ثبت تلفن‌های همراه هوشمند به ارزش بالای سیصد یورو به ایران را ممنوع اعلام کرد.

این انجمن در اطلاعیه‌ای به "محدودیتهای اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری" اشاره کرده بود.

بعضی از فعالان بازار موبایل گفته‌اند از ابتدای سال ۱۳۹۹ واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به کلی متوقف شده است.

شوک قیمتی به بازار موبایل در حالیست که از ابتدای سال جاری قیمت ارز به شدت افزایش یافته و حتی پیش از اعلام این محدودیتها هم بازار موبایل دستخوش نوسان قیمت شده بود.

قیمت دلار در بازار آزاد ابتدای فروردین ماه امسال ۱۶ هزار تومان بود که حالا تا حدود ۲۲ هزار تومان هم بالا رفته است.

واکنشها به اعلام محدودیت

اعلام این محدودیتها واکنشهای شدیدی را در بر داشت؛ بعضی از کاربران در فضای مجازی از "اعمال انحصار" در بازار موبایل و حتی "جایگزینی محصولات چینی" با برندهای مطرح جهانی سخن گفتند.

با انتقادها به این محدودیتها، محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران از بازنگری در اعمال این ممنوعیت خبر داده بود.

او بدون اشاره به جزئیات گفت این طرح "سه ایراد جدی" دارد و "با تاکید بر ضرورت رعایت اولویتهای منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود."

با تلاطم قیمتها در بازار موبایل، سخنگوی گمرک ایران دو روز پیش از افزایش واردات تلفن همراه به ایران خبر داد.

او گفته بود: "آمار رسمی واردات گوشی تلفن همراه نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۹ تا ۱۵ تیرماه، دومیلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۳۳ دستگاه تلفن همراه با ۹۱۸ اظهار نامه از گمرکات کشور ترخیص شده و وارد بازار شده است."

به گفته او این رقم از لحاظ تعداد "۱۷۸ درصد رشد داشته است."

بنابر اعلام شاتا (شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران) به لحاظ ارزشی گوشی‌های بالای سیصد یورو ، ۳۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه وارداتی را شامل می‌شود.