اسرائیل و لبنان پس از مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا، چارچوب یک توافق را امضا کردند

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اسرائیل و لبنان پس از چند روز مذاکره با میانجی‌گری آمریکا، در واشنگتن چارچوب یک توافق را امضا کردند.

مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، گفت که این توافق زمینه را برای صلح و امنیت پایدار فراهم خواهد کرد.

این توافق در حالی امضا شده است که با وجود آتش‌بس موجود، درگیری‌های محدودی میان نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، در جنوب لبنان ادامه دارد.

حزب‌الله یکی از طرف‌های این توافق نیست و هنوز مشخص نیست آیا با خروج نیروهایش از مناطق جنوب رود لیتانی موافقت خواهد کرد یا نه.

آمریکا نگران است که ادامه تنش میان اسرائیل و حزب‌الله، توافق صلح واشنگتن با ایران را تضعیف کند؛ توافقی که شامل تعهد به پایان‌دادن جنگ در «همه جبهه‌ها»، از جمله لبنان، است.

در این توافق ۱۴ بندی، اسرائیل و لبنان بر حق هر دو کشور برای «زندگی در صلح» تاکید کرده و از تمایل متقابل خود برای زندگی در امنیت، به‌عنوان دو کشور مستقل همسایه، سخن گفته‌اند.

دو طرف همچنین متعهد شده‌اند که اقدامات خصمانه علیه یکدیگر را در نهادهای سیاسی و حقوقی بین‌المللی متوقف کنند و برای آزادی بازداشت‌شدگان و بازگرداندن پیکرهای باقی‌مانده تلاش کنند.

با این حال، در متن توافق آمده است که هیچ‌یک از مفاد آن مانع استفاده دو کشور از حق ذاتی دفاع از خود نخواهد شد.

بر اساس این توافق، ارتش لبنان باید همزمان با خلع سلاح تاییدشده گروه‌های مسلح غیردولتی و برچیدن زیرساخت‌های مرتبط با آن‌ها، حاکمیت موثر دولت را بر سراسر خاک لبنان برقرار کند.

لبنان برای اجرای این روند، خواستار حمایت شرکای بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای عربی، با هدایت آمریکا شده است. همچنین قرار است یک گروه هماهنگی نظامی با حمایت آمریکا برای کمک به اجرای این چارچوب تشکیل شود.

از نظر دیپلماتیک، امضای این چارچوب گامی رو به جلو محسوب می‌شود، اما با وجود چندین آتش‌بس، شرایط میدانی در لبنان تغییر محسوسی نکرده است.

اسرائیل و حزب‌الله همچنان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند و در هفته‌های گذشته بارها میان دو طرف تبادل آتش صورت گرفته است؛ هرچند شدت درگیری‌ها در روزهای اخیر کاهش یافته است.

جوزف عون، رئیس‌جمهور لبنان، این توافق را نخستین گام برای بازگرداندن حاکمیت کامل کشورش توصیف کرد.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اندکی پس از امضای توافق بار دیگر گفت نیروهای اسرائیلی تا زمان خلع سلاح حزب‌الله در جنوب لبنان باقی خواهند ماند. ارتش اسرائیل در حال حاضر حدود پنج درصد از خاک لبنان را در کنترل دارد.

آقای نتانیاهو گفت که اسرائیل به ارتش لبنان اجازه داده است در دو منطقه آزمایشی، یکی در جنوب رود لیتانی و دیگری در شمال آن، برای در دست گرفتن کنترل منطقه آماده شود.

حملات اسرائیل به جنوب لبنان در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها را با خطر روبه‌رو کرده است. دونالد ترامپ نیز ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، از عملکرد دولت نتانیاهو انتقاد کرد و گفت که می‌تواند مانع حمله اسرائیل به لبنان شود.

در بند پایانی توافق، اسرائیل و لبنان از نقش آمریکا در تلاش برای دستیابی به «صلحی جامع» قدردانی کرده و از رهبری دونالد ترامپ تمجید کرده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، از آغاز دور کنونی درگیری‌ها دست‌کم چهار هزار و ۱۹۲ نفر در حملات اسرائیل کشته و بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند. مقام‌های لبنان می‌گویند که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی نیز می‌گویند که در این درگیری‌ها ۳۶ سرباز و چهار غیرنظامی اسرائیلی در دو سوی مرز کشته شده‌اند.

لبنان روز دوم مارس، پس از آن وارد جنگ شد که حزب‌الله در واکنش به حمله اسرائیل و کشته‌شدن رهبر جمهوری اسلامی، به اسرائیل موشک شلیک کرد. اسرائیل نیز با حملات گسترده هوایی و عملیات زمینی در جنوب لبنان پاسخ داد.

آتش‌بس با میانجی‌گری آمریکا که ۱۶ آوریل برقرار شد، نتوانست به درگیری‌ها پایان دهد. اسرائیل و لبنان در ماه ژوئن نیز بر تمدید آتش‌بس شکننده توافق کردند و آمریکا گفت برای ایجاد مناطقی که کنترل آن‌ها منحصراً در اختیار ارتش لبنان باشد، کمک خواهد کرد.