سه نفر در شفاخانه کمیته سوئد در نتیجه عملیات نیروهای افغان کشته شدند

منبع تصویر، f

منتشر شده در

کمیته سوئد (سویدن) برای افغانستان می‌گوید شب گذشته در نتیجه عملیات نیروهای ویژه ارتش افغانستان در شفاخانه این کمیته در ولایت میدان وردک، سه نفر کشته شدند.

<link type="page"><caption> کمیته سویدن برای افغانستان</caption><url href="http://swedishcommittee.org/node/39" platform="highweb"/></link> سازمان توسعه‌ای است که در نزدیک به ۳۰ سال گذشته در بخش‌های آموزش، بهداشت و توسعه روستایی در این کشور فعالیت دارد.

صلاح الدین مومند مسئول رسانه‌های کمیته سوئد در افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که این کمیته عملیات ارتش افغانستان را در شفاخانه این کمیته در ولسوالی دایمرداد ولایت میدان وردک تایید می‌کند.

او گفت که در نتیجه این عملیات، دو بیمار و یک همراه بیمار کشته شدند.

به گفته وی، در این عملیات به کارمندان شفاخانه آسیبی نرسیده است.

اما آقای مومند می‌گوید کمیته سوئد در افغانستان، این حمله را محکوم کرده و آن را خلاف ارزش‌های حقوق بشری و کنوانسیون ژنو می‌داند.

ماده ۳۵ این کنوانسیون، طرف‌های درگیر در جنگ را از "حمله مستقیم به محلی که به عنوان سرپناه افراد زخمی، بیمار و غیرنظامی تثبیت شده" منع می‌کند.

اختر محمد طاهری رئیس شورای ولایتی میدان وردک نیز این رویداد را تایید کرده و می‌گوید نیروهای ویژه ارتش در عملیاتی در شفاخانه ولایت میدان وردک، سه نفر را کشته و سه نفر را به شمول دو زخمی و یک دکتر بازداشت کرده اند.

به گفته وی، نیروهای ارتش این افراد را به نام مخالفان مسلح کشته و سه نفر را زیر نام مخالفان مسلح بازداشت کرده اند.

حیات الله حیات والی میدان وردک نیز می‌گوید به اساس اطلاعاتی که به او رسیده، نیروهای ویژه از کابل برای عملیات به این ولایت رفته بودند و در نتیجه چهار مخالف مسلح را کشته و دو نفر را زخمی ساخته اند.

او می‌گوید از محل دقیق عملیات معلومات ندارد اما منطقه سنگی سیدان؛ منطقه ای که این عملیات در آن صورت گرفته در کنترل مخالفان مسلح است.

مسئول رسانه‌های کمیته سوئد در افغانستان می‌گوید که آنها نمی‌توانند تایید کنند که افراد کشته شده، عضو طالبان بودند اما وظیفه آنها مداوای هر بیماری بدون در نظر گرفتن وابستگی های سیاسی و گروهی شان است.

چند ماه پیش نیز در نتیجه حمله هوایی نیروهای بین المللی برای پشتیبانی نیروهای افغان در ولایت قندوز در شمال افغانستان، در <link type="page"><caption> شفاخانه سازمان پزشکان بدون مرز</caption><url href="http://bbc.com.im/persian/afghanistan/2015/12/151212_fm_msf_kunduz_hospital_attack_death_toll_rised%22 platform="highweb"/></link> ۴۲ نفر کشته شدند.

این عملیات زمانی صورت گرفته بود که شهر قندوز در کنترل طالبان بود و گفته شد که حضور مخالفان در این شفاخانه دلیل راه اندازی این عملیات بوده است.

این عملیات از سوی سازمان پزشکان بدون مرز جنایت جنگی خوانده شد و آمریکا به خاطر راه اندازی این عملیات عذرخواهی کرد.