واکنش گسترده کاربران شبکههای اجتماعی به سخنان اخیر غنی

منبع تصویر، Facebook/Ashraf Ghani/via REUTERS
ویدیوی سخنان ضبط شده محمد اشرف غنی که شب گذشته از صفحه رسمی فیسبوک او نشر شد، واکنشهای گسترده در رسانهها و شبکههای اجتماعی داشته است.
تا امروز در پای این ویدیو حدود صد هزار کامنت گذاشته شده، که بیشترین حجم پیامها در مخالفت، گلایه و شکایت و یا ناباوری نسبت به سخنان آقای غنی است. اگرچه شماری از کاربران البته در مقایسه بسیار کمتر، نیز از آقای غنی با ستایش یاد کردند.
آقای غنی روز یکشنبه همزمان با رسیدن طالبان به کابل از افغانستان گریخت. دیروز دولت امارات متحده عربی تایید کرد که اشرف غنی را به دلایل انساندوستانه در این کشور پذیرفته است.
یک کاربر در حمایت از آقای غنی به زبان پشتو نوشت: "با آنهم، با افتخار میگویم همه افغانها به شما افتخار میکنند. به جز آنهایی که قدر شما را نمی دانند. غنی بابا از شما متشکرم. مردم ما در این وضعیت خوشحال نیستند. افتخار کنید که ما رئیس جمهوری مانند شما داریم."
کاربر دیگری اما در انتقاد نوشت: "از کریدت تلفن گرفته تا مالیات دوکان، منزل، موتر (خودرو) همه را دزدیدی با خود بردی؛ حق يتيم، بیوه زن. نگفتی دیگه چه میخواهی".
اما، کاربر دیگری به زبان پشتو نوشت که "رئيس جمهور! در واقع کشور را از خونریزی نجات داده است."
به گزارش برخی از رسانهها آقای غنی مبلغ هنگفتی وجه نقد نیز همراه خودش از کشور خارج کرده است. او روز گذشته این موضوع را رد کرد، او گفت حتی فرصت نکرده دمپاییاش را عوض کند و کفش بپوشد.
کاربر دیگری به زبان پشتو نوشته که "[غنی] دروغ میگوید که به خاطر آوردن امنیت این کار را کرده، بهتر بود که با یک دولت موقت که برای همه قابل قبول بود، موافقت میکرد. حالا دیگر صحبت در این مورد بیفایده است".
کاربری با نام فهیم کولابی، در توییتر نوشته که "تمام حرف اشرف غنی در سخنرانی اخیرش این بود که برای امرالله صالح بگوید: بد کدی (کردی) لوده (نادان). یعنی حتی به حد یک اعلان هم برای اقوام دیگر ریاست جمهوری را تحمل ندارد".

منبع تصویر، Social media
یعقوب یسنا، در توییتر نوشته که "غنی حتا پس از فرار، سرپرستی معاون اول خود را قبول نکرد. گفت عبدالرحمان خان و... فرار کرده، اما برگشتهاند، من هم برمیگردم. غنی به پیام صوتی صالح پاسخ داد."

منبع تصویر، Social media
ناصر احمد، کاربر دیگری در توییتر نوشته که "روی این بدبخت سیاه، با ورود طالبان به ارگ، تلویزیون الجزیره تمام ویدیو را ثبت کمره (دوربین) خود کرده، تمام طالبان، لوگری، فاریابی، میدانی و قندهاری بودند. هیچ یک اجنبی در میانشان نبودند."

منبع تصویر، Social media
برخی مقامهای دولتی نیز به سخنان غنی واکنش نشان داده اند.
حبیب الله پدرام، نماینده هرات در پارلمان در پای ویدیوی اشرف غنی نوشته که او باید "محاکمه شود".
آقای پدرام نوشته که "به خاطر تو خونریزی میشد؟ پیرِ خرفت! هنوز پاچهخوارانِ پیرامونت، این توهماتِ مضحک را از تو دور نکردهاند؟به خاطر تو حتا دماغ کسی خون نمیشد. مردک فراری! آیا ویدیوی مردم پریشان و بیپناه در میدان هوایی را دیدهای؟ آیا از خلای قدرت در کابل و هرجومرجی که پس از آن اتفاق افتاد، خبر داری؟
شرم بر تو که از ترس حتا یک بیانیه برای آرام کردن مردم ندادی. اینکه کسی را جانشین خودت تعیین کنی و یا کمیسیونی را موظف مدیریت اوضاع کنی، بماند."
او گفت: "تو باید محاکمه شوی."

منبع تصویر، Social media
باری سلام، مشاور ارشد وزارت خارجه افغانستان در دولت اشرف غنی، در توییتی با اشاره به سخنان روز گذشته آقای غنی از امارت متحده عربی نوشته که آقای غنی چند روز پیش پاسپورتش را از وزارت خارجه خواسته بود و "خوب میدانست که چه میکند".
آقای سلام در این توییت مدعی شده است که "پاسپورتش را چند روز پیش از فرار، از وزارت خارجه طلب کرده بود و خوب میدانست که چه میکند؛ حالا میگوید وقت بوت (کفش) پوشیدن را نیافته است. ملتی را شرمسار و سرافکنده و بیسرنوشت ساخت."

منبع تصویر، Social media
































