دو سرباز آمریکایی در افغانستان 'در حمله خودی کشته شدند'

افغانستان

منبع تصویر، AFP

توضیح تصویر، منابع امنیتی ولایت قندهار در جنوب افغانستان می‌گویند که این دو سرباز آمریکایی روز گذشته از سوی یک عضو ارتش افغانستان در پایگاهی در ولسوالی شاه‌ولی‌کوت ولایت قندهار کشته شده‌اند.
منتشر شده در

نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو اعلام کرده که روز گذشته (دوشنبه،۷ اسد/مرداد) دو سرباز نیروهای آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

ناتو درباره محل و نحوه کشته شدن این سربازان اطلاعی نداده اما منابع امنیتی ولایت قندهار در جنوب افغانستان می‌گویند که این دو سرباز آمریکایی روز گذشته از سوی یک عضو ارتش افغانستان در ولسوالی شاه‌ولی‌کوت این ولایت کشته شده‌اند.

در خبرنامه ناتو آمده که هویت سربازان کشته شده براساس راهکار وزارت دفاع آمریکا بعد از ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد.

حدود یک ماه قبل نیز ناتو اعلام کرد که دو سرباز نیروهای آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند. گروه طالبان در آن زمان گفته بود که این سربازان در ولسوالی سیدآباد میدان وردک در جنوب کابل در کمین نیروهای این گروه افتاده و کشته شدند.

در ماه جوزا/خرداد امسال نیز یک کاروان نیروهای آمریکایی در شرق کابل هدف حمله قرار گرفت و چهار سرباز آمریکایی زخمی شدند.

افغانستان

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو در آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در این کشور فعال هستند

نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو در زمینه آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در این کشور فعالیت دارند.

اکنون حدود ۱۴ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارند.

خبر کشته شدن دو نظامی آمریکایی در حالی نشر می‌شود که دیروز مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا گفته بود که دولت این کشور قصد دارد پیش از انتخابات ماه نوامبر سال آینده، خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را شروع کند.

آقای پومپئو در جریان رویدادی در "باشگاه اقتصادی واشنگتن" در پاسخ به این سوال که آیا انتظار شروع خروج نیروها از افغانستان پیش از انتخابات نوامبر آینده را دارد گفت: "این دستوری است که من از رئیس جمهور ایالات متحده دارم."

او دستور دونالد ترامپ در این زمینه را "بی ابهام و به معنای پایان دادن به جنگ های بی‌پایان" توصیف کرد.

براساس اعلام وزارت دفاع آمریکا در ماه گذشته، از سال ۲۰۰۱ که نیروهای آمریکایی وارد افغانستان شدند تاکنون دو هزار و ۳۷۲ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند و از این میان هزار و ۸۳۳ نفر از آغاز سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند.