İran Ulusal Güvenlik Yüksek Konseyi: Kasım Süleymani'nin intikamı doğru zamanda, doğru yerde alınacak
İran, Kasım Süleymani suikastını ABD "en büyük stratejik hatası" olarak nitelendirdi. ABD Başkanı Trump ise Süleymani'nin milyonlarca kişinin ölümünden sorumlu olduğunu belirterek, suikastı savundu. Taraflara itidal çağrısı yapan Türkiye ise gelişmelerden endişeli olduğunu bildirdi. Süleymani suikastıyla ilgili gelişmelerı canlı anlatım sayfamızda aktardık.
Canlı yayın
ABD'nin Süleymani'yi öldürmesinin ardından petrol ve altın yükseldi; lira geriledi
Kaynak, Getty Images
Süleymani suikastının Orta Doğu'da tansiyonu artırmasının
ardından yatırımcılar güvenli yatırım araçlarına yönelirken, petrol ve altın
fiyatları yükseldi.
Brent ham petrolün varil fiyatı sabah saatlerinde 3 dolar
yükselerek, 69.19 dolar ile Eylül ayından bu yana en yüksek düzeyini gördü.
Brent petrolün varil fiyatı daha sonra 69 doların altına
indi.
Yatırımcıların güvenli yatırım araçlarına yönelmesiyle ABD
Hazine tahvillerinin ve altının da fiyatı yükseldi.
Altının onsu yüzde 1 artarak, 1543 doları aştı ve dört ayın
en yüksek düzeyini gördü.
Lira da suikastın tansiyonu artırmasından olumsuz etkilendi.
Bloomberg verilerine göre, lira dolar karşısında yüzde 0,34
değer kaybederek 5.97'nin üzerine çıktı.
İran Devrim Muhafızları: Amerikalı ve Siyonistlerin sevinci yakında yasa dönüşecek
Kaynak, Getty Images
Fotoğraf altı yazısı, Devrim Muhafızları Sözcüsü Ramazan Şerif
İran Devrim Muhafızları Sözcüsü Tuğgeneral Ramazan Şerif, Süleymani
suikastı nedeniyle ABD ve İsrail’in “sert bir karşılık” alacağını söyledi.
BBC İzleme Servisi’nin notuna göre; Şerif, İran haber kanalı
IRINN’e yaptığı açıklamada zaman zaman duygusal anlar yaşadı.
Şerif, “Bugün İsrailliler ve Amerikalılar, uluslararası
düzenlemeleri ve hukuku ihlal ederek, kaba bir suç işlemiştir ve kendilerine
çok sert bir karşılık verileceğinden emin olabilir” dedi.
Bir taraftan yas tutarken, diğer yandan da intikam kararlılıklarının
arttığını vurgulayan Şerif, “Amerikalıların ve Siyonistlerin mutlulukları kısa
sürecek ve yasa dönüşecek” diye konuştu.
Şerif, Süleymani’nin ölümünün Devrim Muhafızları için “yeni
bir sayfa açtığını” da sözlerine ekledi.
Fransa'nın Avrupa Bakanı Montchalin: Dünya artık daha tehlikeli bir yer
Kaynak, AFP
Iraklı Şii lider Mukteda el Sadr, 2008'de dağıtılan Mehdi Ordusu'nu yeniden faaliyete geçiriyor
Kaynak, Getty Images
Irak'ın önde gelen Şii liderlerinden Mukteda el Sadr, işgal
sırasında ABD ordusunun ciddi kayıplar vermesine neden olan ve ilerleyişini
yavaşlatan Mehdi Ordusu'nu yeniden faaliyete geçireceğini açıkladı.
Kasım Süleymani'nin ölümüyle ilgili yaptığı yazılı
açıklamada, el Sadr, "özellikle Mehdi Ordusu'na mensup savaşçılara hazır
olmaları" talimatını verdi.
Sadr, "Vatansever Irak direnişinin lideri olarak,
özellikle Mehdi Ordusu, Vaat Edilen Gün Tugayları ve tüm vatansever, düzenli
gruplara Irak'ı korumaya hazır olma çağrısı yapıyorum" dedi.
Şiilerin kurduğu Mehdi Ordusu, 2000'lerin başında Irak'ın
işgaline karşı en etkili mücadeleyi veren grupların başında geliyor.
Mehdi Ordusu, ABD güçlerinin çekilmesi ve lideri Sadr'ın da
siyasete girmesinin ardından 2008 yılında dağıtılmıştı.
Irak ve Suriye, Süleymani suikastını kınadı
Kaynak, EPA
Irak Başbakan Abdul Mehdi, İranlı komutan Süleymani ve Şii milis
gücünün komutanı Mühendis'in ABD tarafından öldürülmesini kınadı.
Suriye resmi haber ajansı SANA da Dışişleri Bakanlığı'ndan bir
kaynağa dayandırdığı haberinde, Süleymani'nin ölümünün bölgede "tansiyonu ciddi şekilde artıran" bir gelişme olduğunu belirtti.
Haberde, Suriye'nin "hain ve suç niteliği taşıyan Amerikan
saldırganlığı" olarak tanımladığı suikastı en şiddetli şekilde kınadığı
vurgulandı.
İsrail basını: Orduda alarm düzeyi artırıldı
Kaynak, Reuters
Fotoğraf altı yazısı, İsrail Savunma Bakanı Naftali Bennett
İsrail Ordu Radyosu, ordunun alarm düzeyinin artırıldığını
bildirirken, Savunma Bakanı Naftali Bennett de üst düzey askeri ve istihbarat
yetkililerini olağanüstü toplantıya çağırdı.
Bakanlığın açıklamasında toplantıda "durum
değerlendirilmesi" yapılacağı ifade edildi.
İsrailli analistler, hükümetin İran'ın Süleymani suikastının
intikamını almak için İsrail'i de hedef almasından korktuğunu belirtiyor.
Gazze'yi kontrolü altında tutan Hamas ise yaptığı
açıklamada, İran'a başsağlığı diledi.
Hamas yetkilisi Bassim Naim, bu suikastın "bölgede
huzur ve istikrar dışındaki tüm olasılıkların kapısını açtığını" söyledi.
Naim, bundan sonra yaşanacaklardan ABD'nin sorumlu olacağını
belirtti.
Başkan Trump bayraklı mesaj
ABD Başkanı Donald Trump, Kasım Süleymani'nin öldürüldüğünün açıklandığı saatlerde Twitter hesabından ABD bayraklı bir mesaj paylaştı ve daha sonra bunu profiline sabitledi.
Bu makalede X içeriği bulunmaktadır. Çerez ve diğer teknolojileri kullanıyor olabilirler, bilgisayarınıza herhangi bir şey yüklenmeden önce sizin rızanızı alırız. İzin vermeden önce çerez politikasını okumak ve gizlilik politikasına göz atmak isteyebilirsiniz. Bu içeriğe ulaşmak için lütfen "kabul et ve devam et" seçeneğine tıklayın.
Uyarı: BBC üçüncü taraf sitelerin içeriğinden sorumlu değildir.
X paylaşımının sonu
İran, ABD’den intikam alınacağını açıkladı, 3 günlük yas ilan edildi
Bu makalede Instagram içeriği bulunmaktadır. Çerez ve diğer teknolojileri kullanıyor olabilirler, bilgisayarınıza herhangi bir şey yüklenmeden önce sizin rızanızı alırız. İzin vermeden önce çerez politikasını okumak ve gizlilik politikasına göz atmak isteyebilirsiniz. Bu içeriğe ulaşmak için lütfen "kabul et ve devam et" seçeneğine tıklayın.
Uyarı: BBC üçüncü taraf sitelerin içeriğinden sorumlu değildir.
Instagram paylaşımının sonu
İran'ın en üst düzey isimlerinden peş peşe yapılan
açıklamalarda Devrim Muhafızları'nın elit Kudüs Gücü'nün komutanı Kasım
Süleymani'nin ABD tarafından öldürülmesinin intikamının alınacağı belirtildi.
İran'ın dini lideri Ali Hamaney, devlet televizyonunda
yayımlanan açıklamasında, Süleymani'nin "cennete gittiğini, suçluları çok
sert bir intikamın beklediğini" söyledi:
Hamaney ayrıca ülkede üç günlük yas ilan edildiğini açıkladı.
İran Cumhurbaşkanı Hasan Ruhani, İran'ın ve bölgedeki
"özgür halkların" ABD'den bu suikastın intikamını alacağını belirtti.
Ruhani, yaptığı yazılı açıklamada, "Büyük İran ulusunun ve
bölgedeki diğer özgür halkların, sabıkalı Amerika'nın işlediği bu korkunç suçun
intikamını alacağına kuşku yok" dedi.
İran Dışişleri Bakanı Cevad Zarif de bu suikastı ABD'nin
"haydutça maceraperestliği" olarak nitelendirdi.
Bu makalede X içeriği bulunmaktadır. Çerez ve diğer teknolojileri kullanıyor olabilirler, bilgisayarınıza herhangi bir şey yüklenmeden önce sizin rızanızı alırız. İzin vermeden önce çerez politikasını okumak ve gizlilik politikasına göz atmak isteyebilirsiniz. Bu içeriğe ulaşmak için lütfen "kabul et ve devam et" seçeneğine tıklayın.
Uyarı: BBC üçüncü taraf sitelerin içeriğinden sorumlu değildir.
X paylaşımının sonu
Zarif, attığı Twitter mesajında "ABD'nin, IŞİD, El Nusra ve
El Kaide'yle savaşta en etkili güç olan General Süleymani'yi hedef alan ve suikast
düzenleyen uluslararası terörizm eylemi, son derece tehlikeli ve aptalca bir
gerilim tırmanışı. ABD bu haydutça maceraperestliğin tüm sonuçlarından
sorumludur" dedi.
Benzer bir açıklama İran Savunma Bakanı Tuğgeneral Amir Hatemi,
ABD'yi "Büyük Şeytan" olarak nitelendirdi ve Süleymani'nin
"haksız yere öldürülmesinin" intikamının alınacağını söyledi.