You’re viewing a text-only version of this website that uses less data. View the main version of the website including all images and videos.

Take me to the main website

İran Ulusal Güvenlik Yüksek Konseyi: Kasım Süleymani'nin intikamı doğru zamanda, doğru yerde alınacak

İran, Kasım Süleymani suikastını ABD "en büyük stratejik hatası" olarak nitelendirdi. ABD Başkanı Trump ise Süleymani'nin milyonlarca kişinin ölümünden sorumlu olduğunu belirterek, suikastı savundu. Taraflara itidal çağrısı yapan Türkiye ise gelişmelerden endişeli olduğunu bildirdi. Süleymani suikastıyla ilgili gelişmelerı canlı anlatım sayfamızda aktardık.

Canlı yayın

  1. ABD'nin Süleymani'yi öldürmesinin ardından petrol ve altın yükseldi; lira geriledi

    Süleymani suikastının Orta Doğu'da tansiyonu artırmasının ardından yatırımcılar güvenli yatırım araçlarına yönelirken, petrol ve altın fiyatları yükseldi.

    Brent ham petrolün varil fiyatı sabah saatlerinde 3 dolar yükselerek, 69.19 dolar ile Eylül ayından bu yana en yüksek düzeyini gördü.

    Brent petrolün varil fiyatı daha sonra 69 doların altına indi.

    Yatırımcıların güvenli yatırım araçlarına yönelmesiyle ABD Hazine tahvillerinin ve altının da fiyatı yükseldi.

    Altının onsu yüzde 1 artarak, 1543 doları aştı ve dört ayın en yüksek düzeyini gördü.

    Lira da suikastın tansiyonu artırmasından olumsuz etkilendi.

    Bloomberg verilerine göre, lira dolar karşısında yüzde 0,34 değer kaybederek 5.97'nin üzerine çıktı.

  2. İran Devrim Muhafızları: Amerikalı ve Siyonistlerin sevinci yakında yasa dönüşecek

    İran Devrim Muhafızları Sözcüsü Tuğgeneral Ramazan Şerif, Süleymani suikastı nedeniyle ABD ve İsrail’in “sert bir karşılık” alacağını söyledi.

    BBC İzleme Servisi’nin notuna göre; Şerif, İran haber kanalı IRINN’e yaptığı açıklamada zaman zaman duygusal anlar yaşadı.

    Şerif, “Bugün İsrailliler ve Amerikalılar, uluslararası düzenlemeleri ve hukuku ihlal ederek, kaba bir suç işlemiştir ve kendilerine çok sert bir karşılık verileceğinden emin olabilir” dedi.

    Bir taraftan yas tutarken, diğer yandan da intikam kararlılıklarının arttığını vurgulayan Şerif, “Amerikalıların ve Siyonistlerin mutlulukları kısa sürecek ve yasa dönüşecek” diye konuştu.

    Şerif, Süleymani’nin ölümünün Devrim Muhafızları için “yeni bir sayfa açtığını” da sözlerine ekledi.

  3. Fransa'nın Avrupa Bakanı Montchalin: Dünya artık daha tehlikeli bir yer

  4. Iraklı Şii lider Mukteda el Sadr, 2008'de dağıtılan Mehdi Ordusu'nu yeniden faaliyete geçiriyor

    Irak'ın önde gelen Şii liderlerinden Mukteda el Sadr, işgal sırasında ABD ordusunun ciddi kayıplar vermesine neden olan ve ilerleyişini yavaşlatan Mehdi Ordusu'nu yeniden faaliyete geçireceğini açıkladı.

    Kasım Süleymani'nin ölümüyle ilgili yaptığı yazılı açıklamada, el Sadr, "özellikle Mehdi Ordusu'na mensup savaşçılara hazır olmaları" talimatını verdi.

    Sadr, "Vatansever Irak direnişinin lideri olarak, özellikle Mehdi Ordusu, Vaat Edilen Gün Tugayları ve tüm vatansever, düzenli gruplara Irak'ı korumaya hazır olma çağrısı yapıyorum" dedi.

    Şiilerin kurduğu Mehdi Ordusu, 2000'lerin başında Irak'ın işgaline karşı en etkili mücadeleyi veren grupların başında geliyor.

    Mehdi Ordusu, ABD güçlerinin çekilmesi ve lideri Sadr'ın da siyasete girmesinin ardından 2008 yılında dağıtılmıştı.

  5. Irak ve Suriye, Süleymani suikastını kınadı

    Irak Başbakan Abdul Mehdi, İranlı komutan Süleymani ve Şii milis gücünün komutanı Mühendis'in ABD tarafından öldürülmesini kınadı.

    Suriye resmi haber ajansı SANA da Dışişleri Bakanlığı'ndan bir kaynağa dayandırdığı haberinde, Süleymani'nin ölümünün bölgede "tansiyonu ciddi şekilde artıran" bir gelişme olduğunu belirtti.

    Haberde, Suriye'nin "hain ve suç niteliği taşıyan Amerikan saldırganlığı" olarak tanımladığı suikastı en şiddetli şekilde kınadığı vurgulandı.

  6. İsrail basını: Orduda alarm düzeyi artırıldı

    İsrail Ordu Radyosu, ordunun alarm düzeyinin artırıldığını bildirirken, Savunma Bakanı Naftali Bennett de üst düzey askeri ve istihbarat yetkililerini olağanüstü toplantıya çağırdı.

    Bakanlığın açıklamasında toplantıda "durum değerlendirilmesi" yapılacağı ifade edildi.

    İsrailli analistler, hükümetin İran'ın Süleymani suikastının intikamını almak için İsrail'i de hedef almasından korktuğunu belirtiyor.

    Gazze'yi kontrolü altında tutan Hamas ise yaptığı açıklamada, İran'a başsağlığı diledi.

    Hamas yetkilisi Bassim Naim, bu suikastın "bölgede huzur ve istikrar dışındaki tüm olasılıkların kapısını açtığını" söyledi.

    Naim, bundan sonra yaşanacaklardan ABD'nin sorumlu olacağını belirtti.

  7. Başkan Trump bayraklı mesaj

    ABD Başkanı Donald Trump, Kasım Süleymani'nin öldürüldüğünün açıklandığı saatlerde Twitter hesabından ABD bayraklı bir mesaj paylaştı ve daha sonra bunu profiline sabitledi.

  8. İran, ABD’den intikam alınacağını açıkladı, 3 günlük yas ilan edildi

    İran'ın en üst düzey isimlerinden peş peşe yapılan açıklamalarda Devrim Muhafızları'nın elit Kudüs Gücü'nün komutanı Kasım Süleymani'nin ABD tarafından öldürülmesinin intikamının alınacağı belirtildi.

    İran'ın dini lideri Ali Hamaney, devlet televizyonunda yayımlanan açıklamasında, Süleymani'nin "cennete gittiğini, suçluları çok sert bir intikamın beklediğini" söyledi:

    Hamaney ayrıca ülkede üç günlük yas ilan edildiğini açıkladı.

    İran Cumhurbaşkanı Hasan Ruhani, İran'ın ve bölgedeki "özgür halkların" ABD'den bu suikastın intikamını alacağını belirtti.

    Ruhani, yaptığı yazılı açıklamada, "Büyük İran ulusunun ve bölgedeki diğer özgür halkların, sabıkalı Amerika'nın işlediği bu korkunç suçun intikamını alacağına kuşku yok" dedi.

    İran Dışişleri Bakanı Cevad Zarif de bu suikastı ABD'nin "haydutça maceraperestliği" olarak nitelendirdi.

    Zarif, attığı Twitter mesajında "ABD'nin, IŞİD, El Nusra ve El Kaide'yle savaşta en etkili güç olan General Süleymani'yi hedef alan ve suikast düzenleyen uluslararası terörizm eylemi, son derece tehlikeli ve aptalca bir gerilim tırmanışı. ABD bu haydutça maceraperestliğin tüm sonuçlarından sorumludur" dedi.

    Benzer bir açıklama İran Savunma Bakanı Tuğgeneral Amir Hatemi, ABD'yi "Büyük Şeytan" olarak nitelendirdi ve Süleymani'nin "haksız yere öldürülmesinin" intikamının alınacağını söyledi.