مجازات مرگ برای اسیدپاشی در هند

والدین پریتی با عکس او به سوگش می‌نشینند

منبع تصویر، Hindustan Times

توضیح تصویر، والدین پریتی با عکس او به سوگش می‌نشینند
منتشر شده در

دادگاهی در مومبای هند مردی که سه سال پیش به روی یک زن در ایستگاه قطار اسید پاشید را به مجازات مرگ محکوم کرد. این اولین بار در تاریخ قضایی هند است که برای اسیدپاشی مجازات مرگ مقرر می‌شود.

پریتی راتی که در زمان حمله ۲۳ سالش بود، تازه از دهلی با قطار رسیده بود تا به عنوان یک پرستار به نیروی دریای هند بپیوندد.

همسایه پریتی، آنکور پانوار گفت که به او حمله کرد، زیرا پریتی تقاضای ازدواج او را رد کرده بود.

صدور حکم مجازات مرگ برای اولین بار در هند بسیار حائز اهمیت است زیرا به گفته فعالان بسیاری از مجرمان اسیدپاشی در این کشور معمولا یا مجازات نمی‌شوند یا با احکام‌ سبکتری روبرو می‌شوند.

آقای پانوار، ۲۵ ساله روز سه‌شنبه به قتل عمد و سایر تخلفات محکوم شد. او احتمالا در اعتراض به حکم خود از دادگاه عالی درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

امروز، پنجشنبه ۸ اوت دادگاه اعلام کرد که جنایت او از "نادرترین" انواع جنایات و درخور مجازات مرگ بوده است.

خانم راتی که در دوم ماه مه ۲۰۱۳ مورد حمله قرار گرفت، از ناحیه شش و چشم‎هایش جراحات سنگینی متحمل شد و یک ماه بعد درگذشت.

یک ماه پس از مرگ او دادگاه عالی هند به دولت کشور و دولت فدرال دستور داد تا قوانین فروش اسید را تغییر دهند.

طبق دستور دادگاه اسید تنها به کسانی فروخته می‌شود که دارای مدارک شناسایی معتبر باشند.

اما منتقدان می‎گویند که اسید هنوز فراوان است و به راحتی در دسترس قرار دارد.

بر اساس آمار دولتی سالانه حدود ۱۰۰ مورد حمله اسیدپاشی ثبت می‌شود، اما فعالان می‌گویند که آمار واقعی به مراتب بالاتر از آن است.