کاهش سطح آب در بزرگترین نیروگاه آبی تاجیکستان؛ 'انتقال برق محدود میشود'

منبع تصویر، BBC
مقامات تاجیکستان اعلام کردهاند که به دلیل کمبود آب در سد نیروگاه آبی نارک انتقال برق به خانههای مردم در این کشور با محدودیت روبرو خواهد شد.
شرکت دولتی 'برق تاجیک 'با انتشار بیانیهای گفته است انتقال برق به منازل ساکنان مناطق روستایی در این کشور از ساعت ۲۳ شب تا ۶ بامداد قطع میشود.
گزارشهای رسیده از مناطق گوناگون حاکی از آن است که شب گذشته در بسیاری از مناطق روستایی تاجیکستان مردم برق نداشتهاند.
مسئولان 'برق تاجیک '، شرکت اصلی توزیع کننده برق در تاجیکستان تأکید کردهاند که محدودیت انتقال برق شامل ساختمانهای مسکونی چندطبقه نخواهد شد.
ساختمانهای مسکونی چندطبقه عمدتا در شهرهای بزرگ تاجیکستان از جمله دوشنبه، پایتخت قرار دارند.
این شرکت نگفته که این محدودیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، ولی افزوده که تنها افزایش میزان آب در رودخانهها و ذخایر آب سد نارک میتواند زمینه را برای لغو این محدودیت فراهم کند.

در ماه نوامبر گذشته نیز کاهش انتقال برق به خانههای مردم از مناطق مختلف تاجیکستان گزارش شده بود که مقامات آن را مربوط به ترمیم تجهیزات در سیستم برقرسانی این کشور خوانده بودند اما سرانجام اعلام کردند که علت محدود شدن دسترسی مردم به برق کاهش ذخایر آب در سد نیروگاه نارک است.
نیروگاه نارک، واقع در جنوب شرق تاجیکستان تولیدکننده اصلی برق در این کشور است. به گفته مقامات حالا سطح آب سد نارک در مقایسه به این زمان در سال گذشته چهار متر پایینتر است.
تاجیکستان که ذخایر نفت و گاز طبیعی اندکی دارد، نیاز خود به انرژی را از حساب تولید برق در نیروگاههای آبی تامین میکند. بیش از ۶۰ درصد از ذخایر آب کشورهای آسیای میانه در کوه های مرتفع تاجیکستان قرار دارد.
با آن هم میزان تولید برق در این کشور در حدی نیست که بتواند نیاز اقتصاد و مردم آن را کاملا برآورده سازد.
تاجیکستان ذخایر زیاد زغال سنگ دارد و در فصل زمستان مردم به ویژه در مناطق روستایی خانههای خود را با هیزم و زغال سنگ گرم میکنند.
منتقدین و مخالفان، دولت تاجیکستان را متهم کردهاند که آب و برق را برای کسب درآمد به کشورهای همسایه می فروشد اما مقامات این ادعا را رد کردهاند.
تاجیکستان مقدار قابل توجهی برق به افغانستان صادر میکند.






























