با بازشماری آرا، ایسلند فرصت تاریخی تشکیل نخستین پارلمان اروپایی با اکثریت زنان را از دست داد

نخست وزیر ایسلند

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، کاترین یاکوبسدوتیر، نخست وزیر ایسلند رای خود را به صندوق می اندازد
منتشر شده در

در حالی که نتایج اولیه شمارش آرا در انتخابات ایسلند خبر از یک روز تاریخی در قاره اروپا را می‌داد، با بازشماری آرا در برخی حوزه‌ها مشخص شد که مردان همچنان اکثریت کرسی‌ها در پارلمان این کشور را در دست خواهند داشت.

صبح روز یکشنبه، ۲۷ سپتامبر، ابتدا نتایج از اختصاص ۳۳ کرسی از ۶۳ کرسی در پارلمان ملی این کشور یا ۵۲ درصد کرسی‌ها در اختیار نمایندگان زن خبر می‌داد.

این نتیجه به معنای افزایش ۹ کرسی متعلق به زنان به نسبت انتخابات سال ۲۰۱۷ در این کشور بود.

اما با تکمیل شمارش آرا مشخص شد که ۳۰ کرسی در انتخابات روز شنبه به زنان رسیده است که به این ترتیب آنها ۴۷ درصد کنترل پارلمان جدید ایسلند را در دست خواهند داشت. تاکنون این آمار (۴۷ درصد) را تنها سوئد توانسته بود به دست آورد.

برخلاف سایر کشورها، ایسلند سهمیه‌ای قانونی برای نمایندگان زن در پارلمان ندارد. اگر چه برخی از احزاب خواستار حداقل نامزدهای زن هستند.

ایسلند مدت‌هاست که در زمینه برابر جنسیتی کشوری پیشرو محسوب می‌شود و در گزارش مجمع جهانی اقتصاد که در ماه مارس منتشر شد، برای دوازدهمین سال متوالی از شاخصی بالا در برابری جنسیتی برخوردار است.

در این کشور مرخصی برای فرزنددار شدن برای مردان و زنان یکسان است و اولین قانون آن در مورد برابر دستمزد زنان و مردان به سال ۱۹۶۱ برمی‌گردد.

ایسلند همچنین اولین کشوردر جهان بود که در سال ۱۹۸۰ یک رئیس جمهور زن انتخاب کرد.

در حال حاضر تنها ۵ کشور جهان، بیش از ۵۰ درصد نماینده زن در پارلمان دارند. کشور رواندا با ۶۱.۳ درصد نماینده زن در مجلس نمایندگان در این مورد پیشتاز است.

پس از آن کوبا با ۵۳.۴ درصد، نیکاراگوئه با ۵۰.۶ درصد، مکزیک و امارات هم با ۵۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در بریتانیا شمار نمایندگان زن در مجلس عوام ۳۴.۲ درصد است و در مجلس نمایندگان در آمریکا تعداد زنان نماینده ۲۷.۶ درصد است.