ایران می‌گوید یک کشتی اماراتی را از سه روز پیش توقیف و خدمه آن را بازداشت کرده

نقشه ایران وامارات
منتشر شده در

وزارت خارجه ایران می‌گوید که گارد مرزی‎‌اش روز دوشنبه ۲۷ مرداد، یک فروند کشتی اماراتی را به دلیل "تردد غیرقانونی در آب‌های ایران" توقیف و خدمه آن را بازداشت کرده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایران که روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ماه منتشر شده، این کشتی سه روز پیش یعنی ۲۷ مرداد ماه توقیف شده است و خدمه آن در بازداشت هستند و مراحل قانونی رسیدگی به وضعیت این کشتی ادامه دارد.

مدیرکل حقوقی امور بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران همچنین از تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات متحده عربی به چند لنچ صیادی ایران و توقیف یکی از لنچ ها در همان روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در منطقه خلیج فارس خبر داده است.

ایران می‌گوید که در این حادثه دو صیاد ایرانی کشته شده‌اند و یک لنچ صیادی بوسیله امارات توقیف شده است اما امروز اعلام شده که "با هماهنگی گارد مرزی دو کشور لنج و سرنشینان آزاد شدند و مراحل قانونی تحویل اجساد کشته‌شدگان با سرعت در حال انجام است."

وزارت خارجه ایران می‌گوید دولت امارات روز گذشته با ارسال یک یادداشت رسمی تاسف عمیق خود را نسبت به بروز حادثه مزبور ابراز کرده و آمادگی خود را برای جبران تمامی خسارات وارده اعلام کرد.

بر اساس این گزارش کاردار امارات متحده عربی در تهران دو بار در روزهای اخیر به وزارت خارجه ایران "احضار" شده است: وزارت خارجه ایران می‌گوید که "او روز ۲۸ مرداد ماه او به وزارت خارجه احضار شده و امروز هم برای "پیگیری" به دفتر حقوقی وزارت خارجه ایران رفته است."

این در حالی است که خبرگزاری رویترز می‌گوید که خبرگزاری دولتی امارات، وام، روز دوشنبه ۲۷ مرداد گزارش داده بود که گارد ساحلی امارات در نزدیکی "جزیره صیر ابونعیر"، در ۱۵۰ کیلومتری جزیره کیش در خلیج فارس ۸ قایق صیادی را که قصد ورود به آبهای امارات را داشتند متوقف کردند.

در گزارش خبرگزاری دولتی امارات مجروح و یا کشته شدن کسی در این حادثه گزارش نشده بود.

امارات هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

تنش میان دو کشور ایران و امارات، در پی توافق امارات و اسرائیل با میانجیگیری آمریکا برای عادی سازی روابط افزایش یافته است.

یکشنبه ۲۶ مرداد ماه ، امارات متحده عربی کاردار ایران در ابوظبی را در اعتراض به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط‌شان احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه این کشور در یادداشتی که به کاردار ایران تحویل داده، اظهارات رئیس جمهوری ایران را "غیرقابل قبول و تنش‌آفرین" و "دخالت" در امور کشورش توصیف کرده و گفته چنین سخنانی "تاثیر جدی بر ثبات و امنیت منطقه" می‌گذارد.

تجمع مقابل سفارت امارات در تهران ۱۵ اوت

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر، در پی توافق اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط، تجمع اعتراضی در مقابل سفارت امارات در تهران برگزار شد

آقای روحانی روز شنبه ۲۵ مرداد در جلسه ستاد ملی کرونا این کشور به امارات متحده عربی هشدار داده بود که "پای اسرائیل را به منطقه باز نکند."

آقای روحانی توافق امارات و اسرائیل را "خیانت" خواند.

سپاه پاسداران ایران هم در واکنشی مشابه هشدار داده بود که این توافق، آینده‌ای خطرناک را برای رهبران امارات رقم خواهد زد.