ملاله برای اولین بار پس از حمله طالبان به زادگاهش رفت

منبع تصویر، AFP
ملاله یوسفزی، دختر پاکستانی برنده جایزه صلح نوبل بعد از ۵ سال برای اولین بار بعد از اینکه هدف حمله طالبان قرار گرفت به زادگاهش یعنی مینگورا در پاکستان سفر کرد.
امروز شنبه، ۱۱ فروردین هلیکوپتر حامل خانم یوسفزی تحت تدابیر امنیتی شدید، در نزدیکی منزل خانواده اش در مینگورا فرود آمد.
خانم یوسفزی سه روز پیش برای اولین بار بعد از اینکه به دلیل حمله طالبان دچار آسیبهای جدی شد از لندن به پاکستان رفت.
یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که جزییات سفر ملاله یوسف زی به پاکستان به دلیل "حساس بودن" موضوع مخفی نگه داشته شده است.
سفر خانم یوسفزی به زادگاهش، مینگورا از قبل اعلام نشده بود و به دلایل امنیتی معلوم نبود که آیا او با وابستگانش در دره سوات که منطقهای در شمال غرب پاکستان است، دیدار خواهد کرد یا خیر.
خانم یوسفزی که حالا در لندن زندگی می کند در سال ۲۰۱۲ به دلیل مخالفت با ممنوعیت آموزش دختران از ناحیه سر هدف تیراندازی طالبان قرار گرفت.
او که هم اکنون ۲۰ ساله است در ۱۵ سالگی در منطقه سوات، زادگاهش که زمانی پایگاه پیکارجویان طالبان بود، در حالی که سوار بر اتوبوس مدرسه بود هدف حمله قرار گرفت.
انتظار می رود سفر او به پاکستان چهار روز ادامه کند. رسانههای محلی گزارش دادهاند که مقامات بنیاد ملاله هم او را در این سفر همراهی می کنند.
ملاله یوسفزی در ۱۱ سالگی در وبلاگی بدون نام یادداشتهایی را برای بخش اردو بی بی سی درمورد زندگی تحت حکومت طالبان مینوشت.
اودر این وبلاگ مورد حق آموزش دختران در این دوران صحبت میکرد.
حمله طالبان به این فعال حق آموزش دحتران باعث شد که داستان ملاله توجه جهانیان را به خود جلب کند.
طالبان پاکستان در آن زمان گفت که به این دلیل که او "از غرب طرفداری میکند و فرهنگ غربی را در مناطق پشتون ترویج میدهد" اورا هدف قرار داده است.
ملاله در جریان این حمله بشدت از ناحیه سر زخمی شد. پس از آن که درمانهای فوری در بیمارستان نظامی پاکستان بر روی او انجام شد، او برای مداوای بیشتر به بیمارستانی در بیرمنگام در انگلستان منتقل شد و از آن زمان تاکنون به همراه خانواده اش در این شهر جا زندگی می کند.
به دلیل این حمله بخشی از صورت ملاله فلج شده و بخشی از شنوایی خود را هم از دست داده است.
او به همراه پدرش بنیاد ملاله را ایجاد کردند که هدف آن فعالیت برای دنیایی است که در آن هر دختری بدون ترس، از حق آموزش برخوردار باشد.
در سال ۲۰۱۴ او جوانترین فردی بود که به همراه کایلاش ساتیارثی مشترکا برنده جایزه صلح نوبل شد.
او سال گذشته برای تحصیل به دانشگاه آکسفورد رفت و همزمان با تحصیل، به فعالیتهایش ادامه میدهد.
خانم یوسفزی در تاریخ پاکستان به عنوانی شخصیتی که جامعه را به دو قطب مخالف تقسیم کرد باقی خواهد ماند. در حالی که اکثریت مردم پاکستان از او حمایت می کنند، او مورد انتقاد شدید کسانی است که میگویند او کشورش را سرافکنده کرده است.






























