شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
راخوی خواهان برکناری مقامهای ارشد دولت کاتالونیا شد
ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، از سنای این کشور خواست که مقامهای ارشد دولت محلی کاتالونیا را برکنار کند. او همچنین خواست که تا زمان برگزاری انتخابات زودرس، اختیارات پارلمان کاتالونیا محدود شود.
آقای راخوی گفت به دنبال تعلیق خودمختاری کاتالونیا نیست و پس از برکناری رهبرانی که همهپرسی را برگزار کردند، نهادهای دولت کاتالونیا مطابق قانون به کار خود ادامه میدهند.
او دولت کارلس پوجدمون را متهم به قانونشکنی کرد و گفت دولت کاتالونیا نمیتوانست رفتاری بدتر از این داشته باشد.
سه هفته پیش با وجود مخالفت شدید دولت مرکزی اسپانیا همهپرسی جدایی در کاتالونیا برگزار شد. هزاران مامور پلیس اسپانیا برای ممانعت از برگزاری همهپرسی به کاتالونیا اعزام شدند و صدها نفر در جریان آن زخمی شدند.
مقامهای کاتالونیا میگویند بالای ۹۰ درصد به استقلال رای دادهاند، اما کارلس پوجدمون از پارلمان کاتالونیا خواسته است که استقلال معلق شود تا دولت محلی کاتالونیا در این زمینه با دولت اسپانیا گفتگو کند.
نخست وزیر اسپانیا امروز ضمن اعلام اقدامهایش علیه دولت محلی کاتالونیا گفت: "گفتگو، حرف قشنگی است و در شرایط حاضر به واژهای جادویی بدل شده. اما دولت کاتالونیا قبل از این نمیخواست گفتگویی داشته باشد."
آقای راخوی گفت با برکناری مقامهای کاتالونیا باید ظرف شش ماه انتخابات برگزار شود، هرچند او گفت ترجیح میدهد که انتخابات کاتالونیا هرچه سریعتر برگزار شود.
حزب مردم، که آقای راخوی رهبر آن است، اکثریت را در سنای اسپانیا در اختیار دارد و احتمالا خواستههای نخست وزیر را تایید میکند.