هشدار حوثیها: همه کشتیهایی که به طرف اسرائیل میروند را هدف میگیریم
نیروهای حوثی در یمن روز شنبه گفتند که کلیه کشتیهایی که به سوی اسرائیل میروند را، صرفنظر از ملیت آنها، هدف خواهند گرفت و به همه شرکتهای کشتیرانی علیه همکاری با بنادر اسرائیل هشدار دادند.
این گروه متحد ایران در هفتههای اخیر به چندین کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و تنگه باب المندب حمله کرده و حداقل یک کشتی را ربوده است.
مقامهای حوثی میگویند که این اقدامات را برای حمایت از فلسطینیها انجام میدهند.
به گزارش خبرگزاری رویترز اسرائیل گفت که حمله به کشتیها از «اعمال تروریستی ایران» است و برای امنیت دریانوردی بینالمللی عواقب خواهد داشت.
یک سخنگوی شورشیان حوثی گفت که کلیه کشتیهای عازم بنادر اسرائیل از عبور از دریای سرخ و دریای عرب منع میشوند.
این سخنگو گفت: «اگر غزه غذا و دروهایی که به آن نیاز دارد را دریافت نکند، کلیه کشتیها در دریای سرخ که به سمت بنادر اسرائیل میروند، صرف نظر از ملیت، هدف حمله نیروهای مسلح ما خواهند بود.»
در تحولی دیگر ستاد کل نیروهای مسلح فرانسه شنبه شب اعلام کرد که ناوچه لانگداک نیروی دریایی این کشور دو پهپاد شلیک شده از منطقه تحت کنترل حوثیها در یمن را که مستقیما به سوی این کشتی در حرکت بودند رهگیری و منهدم کرده است.
فرانسه گفت این دو پهپاد که از نزدیکی شهر بندری الحدیده پرتاب شده بودند، در حدود ۱۱۰ کیلومتری ساحل منهدم شدند. این پرتابها به فاصله دو ساعت از یکدیگر صورت گرفت.
دو روز پیش یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که به اعتقاد آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طراحی و اجرای حملات موشکی و پهپادی حوثیها به خطوط کشتیرانی نقش دارد. ایران این اتهام را رد کرده است.