سومین حمله گسترده اسرائیل به ایران در ۲۳ خرداد که از لحاظ وسعت، ضربه به اهداف و اشخاص و عمق نفوذ از زمان جنگ ایران و عراق بیسابقه بوده، واکنشهای بسیاری در میان شهروندان و کاربران شبکههای اجتماعی برانگیخته است.
انفجارهای ناشی از حملات شبانه اسرائیل در مناطق مسکونی تهران و شهرهای مختلف ایران موجب اضطراب شهروندانی شده که ضربه و موج انفجار را حس کردهاند. با اینکه ارتش اسرائیل میگوید حملاتش متوجه تاسیسات نظامی، هستهای و مقامات نظامی است اما انتشار تصاویری از تخریب ساختمانهای مسکونی در جریان حملات، نگرانی و خشم مخالفان جنگ را برانگیخته است.
همزمان گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی از جمله چهرههایی از اپوزیسیون خارج از کشور از کشتهشدن فرماندهان ارشد سپاه ابراز خشنودی میکنند و آن را به عنوان «فرصت، دادخواهی و انتقام » میبینند.
کشته شدن چهرههای ارشد نظامی و هدف قرار گرفتن تاسیسات هستهای و نظامی این پرسش اساسی را در ذهن بسیاری برانگیخته است که «چرا آژیر خطر و سامانههای پدافندی فعال نشد؟» برای پاسخ به این پرسش شاید نگاهی به حمله پیشین اسرائیل به ایران راهگشا باشد که طی آن گفته شد سامانههای پدافندی بومی و گردانهای اس-۳۰۰ منهدم شده است، هر چند ایران پس از آن در جریان چند رزمایش از سامانههای جدید و بومی پدافندی رونمایی کرد.
حملات مرگبار به محل سکونت فرماندهان سپاه، دانشمندان اتمی و چهرههای ارشد نظامی ایران موجب شده تا پراکندگی جغرافیایی منازل آنها که بیشتر در شمال و شمالغرب تهران متمرکز است، در نگاه گروهی از کاربران منتقد برجسته شود که با اشاره به «نقطهزنی اسرائیل» با طعنه به تضاد میان سطح زندگی لوکس در فرمانیه، کامرانیه و پنتهاوس برج جهان کودک و وعدههای حکومت مستضعفان اشاره میکنند.
حمله «پیشدستانه» اسرائیل، پررنگشدن سایه جنگ و کشیده شدن حملات به مناطق مسکونی تهران و کشته شدن غیرنظامیان از جمله بنابر گزارش رسانههای رسمی تعدادی از «زنان و کودکان» بسیاری از کاربران مخالف جنگ را بر این داشته تا با یادآوری عملکرد نظامی اسرائیل در غزه، سخنان بنیامین نتانیاهو که «وعده آزادی از استبداد» به مردم ایران میداد را به چالش بکشند. هر چند رسانههای رسمی هنوز تعداد کشتههای غیرنظامی را اعلام نکردهاند.
پرسشهای بسیاری هم درباره نقشه عملیات، روند اجرا و تسلیحات بهکار رفته در حملات اسرائیل مطرح شده است. ارتش اسرائیل میگوید در حملاتش به بیش از صد هدف در ایران، بیش از ۲۰۰ جت جنگنده بهکار برده و همزمان از اقدامات خرابکارانه و جاسوسی موساد درون خاک ایران بهره برده است.