آنچه گذشت؛ جلسه شورای امنیت ملی آمریکا درباره جنگ اسرائیل و ایران پایان یافت
جلسه شورای امنیت ملی آمریکا که ساعاتی پیش آغاز شد که اکنون پایان یافته است. پیش از این دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در شبکه اجتماعیاش نوشته بود: «ما اکنون کنترل کامل و مطلق آسمان ایران را در دست داریم.» او سپس اضافه کرد: «تسلیم بیقیدوشرط.» دقایقی بعدعبدالرحیم موسوی، رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح ایران در یک پیام ویدئویی گفت: «عملیاتهای انجام شده تاکنون هشداری برای بازدارندگی بوده است و عملیات تنبیهی به زودی اجرا خواهد شد.»
خلاصه
دونالد ترامپ میگوید دقیقا میداند آیتالله علی خامنهای کجا پنهان شده و او هدفی آسان است اما فعلاً کشته نخواهد شد.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی سازمان ملل میگوید بخش زیرزمینی سایت هستهای نطنز در نتیجه حملات اسرائیل «آسیب مستقیم» دیده است
زهرا رهنورد به حاکمان ایران هشدار داد که اجازه ندهند جنگ فرسایشی شود
وزیر خارجه اسرائیل، میگوید هدف از اقدام نظامی تغییر رژیم در ایران نیست
پوشش زنده
از حمله سایبری به بانک سپه چه میدانیم؟
یک حمله سایبری باعث قطع دسترسی مشتریان بانک سپه به خدماتی از جمله همراهبانک و اینترنتبانک شده است. گزارش شده امکان برداشت پول از خودپرداز با کارتهای اعتباری بانک سپه هم وجود ندارد و موجودی حساب مشتریان صفر نشان داده میشود.
گروه هکر «گنجشک پرنده» که سابقه حمله سایبری به جایگاههای سوختگیری و سامانه کارت سوخت را هم دارد، مسئولیت حمله را به عهده گرفته است. این گروه گفته به دلیل «وابستگی» بانک سپه به سپاه پاسداران، همه دادههای این بانک را «نابود» کرده است.
توضیحات بهرنگ تاجدین، خبرنگار اقتصادی بیبیسی فارسی را ببینید:
توضیح ویدئو، از حمله سایبری به بانک سپه چه میدانیم؟
شاهزاده رضا پهلوی: نگران فردای پس از سقوط جمهوری اسلامی نباشید
منبع تصویر، PahlaviReza/X
توضیح تصویر، شاهزاده رضا پهلوی
شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران در بیانیهای که منتشر کرده
است مدعی شده که «جمهوری اسلامی به پایان خود رسیده و در حال سقوط است.»
او از مردم در ایران خواسته است که «به صحنه بیایند و پایان این رژیم را
رقم بزنند.»
آقای پهلوی در ادامه افزوده است که «نگران فردای پس از سقوط جمهوری اسلامی
نباشیم. ایران دچار جنگ داخلی و بیثباتی نخواهد شد.»
ولیعهد سابق ایران در ادامه اضافه کرده است که برای آینده ایران
برنامه دارد و «برای صد روز نخست پس از سقوط، دوران گذار، و استقرار یک حکومت ملی و
دموکراتیک» آماده است.
او همچنین از نیروهای نظامی و انتظامی، امنیتی و دولتی خواسته است که
«برای حفظ جان خود» در کنار مردم بیاستند.
آقای پهلوی قبلاً در گفتگو با شبکه یک تلویزیون بیبیسی گفته بود پس
از حملات اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در ضعیفترین موقعیت است و این فرصتی «بیسابقه
برای سرنگونی رژیم» است.
فائزه هاشمی: نه بگوییم به جنگی که جنگ ایران نیست
منبع تصویر، Anadolu Agency/Getty Images
فائزه هاشمی، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس ایران در یک پیام صوتی به تحولات اخیر جنگ اسرائیل و ایران واکنش نشان داد و از مقامات و حزب خودش خواست که «بر طبل جنگ نکوبند.»
او که یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی ایران است در این پیام میگوید: «فراموش نکنیم آن چیزی را که کاشتیم الان درو میکنیم. سیاستها، تدابیر و تصمیمها مرتکب شدهایم.»
به نظر خانم هاشمی «این شرایط وخیم را پایان بدیم قبل از این که ایران نابود شود. چون سرزمین ما هم هست و این کار مقامات و مسئولان است با تصمیمات درست. بعد از آن خواص و یا احزاب و از جمله حزب خودم اگر بر طبل جنگ نکوبند و با واقع بینی هدفشان نجات ایران باشد نه بگویند به سیاستهایی که کار را به اینجا رسانده و نه بگویند به جنگی که جنگ ایران نیست میتوانند موثر باشند.»
او به عنوان «یک شهروند» گفت که شرایط جنگی
حمله اسرائیل چیزی نیست که باعث شادی او و یا خیلی از مردم ایران باشد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران: عملیات تنبیهی به زودی اجرا خواهد شد
عبدالرحیم موسوی، رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح ایران در یک پیام ویدئویی گفت: «عملیاتهای انجام شده تاکنون هشداری برای بازدارندگی بوده است و عملیات تنبیهی به زودی اجرا خواهد شد.»
او همچنین به ساکنان اسرائیل بهویژه تلآویو و حیفا هشدار داد که «برای حفظ جان خود این مناطق را ترک کنند.»
آقای موسوی در این پیام در باره این «عملیات تنبیهی» توضیح بیشتری نداد.
رهبر جمهوری اسلامی آقای موسوی را هفته گذشته پس از کشته شدن محمد باقری در حمله اسرائیل به این سمت منصوب کرد.
جنگ اسرائیل و ایران؛ نقره به بالاترین بهای خود در ۱۳ سال گذشته رسید
منبع تصویر، Bloomberg via Getty Images
قیمت طلا روز سهشنبه ثابت ماند، زیرا
افزایش ارزش دلار، تقاضا برای این پناهگاه امن سرمایه ناشی از تنشهای ایران و
اسرائیل را خنثی کرد، اما همزمان ارزش نقره به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید.
قیمت طلای فوری امروز با اندکی تغییر
به ۳ هزار و ۳۸۵ دلار و ۸۲ سنت در هر اونس رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۴ دهم درصد کاهش به ۳ هزار و ۴۰۴ دلار و ۶۰ سنت رسید.
شاخص دلار آمریکا سه دهم درصد افزایش
یافت و باعث شد شمش طلا که به دلار قیمتگذاری میشود، برای دارندگان سایر ارزها
گرانتر شود.
جیم وایکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو
متالز گفت: «قیمتها در حال حاضر شاهد تثبیت هستند، چرا که ما منتظر تصمیم فدرال
رزرو و تحولات درگیریهای خاورمیانه هستیم.»
نقره نقدی با ۲/۳
درصد افزایش به ۳۷
دلار و ۱۶ سنت در هر اونس رسید و به بالاترین سطح خود از فوریه سال ۲۰۱۲ افزایش
یافت.
بانک سیتی در یادداشتی اعلام کرد که نقره میتواند طی شش تا ۱۲ ماه آینده به ۴۰ دلار افزایش یابد.
این بانک گفت: «ما انتظار داریم که به دلایلی از جمله کسری سالهای
متوالی، سهامداران سرسخت که به قیمتهای بالاتر برای فروش نیاز دارند و تقاضای
سرمایهگذاری قویتر، موجودی نقره کاهش یابد.»
پلاتین با ۱/۳
درصد افزایش به یک هزار و ۲۶۱ دلار و ۹۷ سنت و پالادیوم با ۱/۸ درصد افزایش به یک هزار ۴۸ دلار و
۳۴ سنت رسید.
خبر فوری, ترامپ: میدانیم به اصطلاح «رهبر معظم» کجا مخفی شده اما فعلا قصد کشتنش را نداریم
دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت دقیقا میداند آیتالله علی خامنهای کجا پنهان شده و او هدفی آسان است اما فعلاً کشته نخواهد شد. او نوشت: «ما دقیقاً میدانیم که به اصطلاح "رهبر معظم" کجا پنهان شده است. او هدفی آسان است، اما آنجا در امان است. ما قصد نداریم او را از بین ببریم (بکشیم)، حداقل فعلاً نه.» او سپس اضافه کرد «تسلیم بیقیدوشرط.»
خبر فوری, دونالد ترامپ: کنترل کامل و مطلق آسمان ایران دست ماست
منبع تصویر، Getty Images
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در شبکه اجتماعیاش گفت
که کنترل آسمان ایران الان در دستان آمریکاست.
او در تروث سوشال نوشت: «ما اکنون کنترل کامل و مطلق آسمان ایران را در
دست داریم. ایران سامانههای ردیابی هوایی خوب و
تجهیزات دفاعی فراوانی داشت اما اینها قابل مقایسه با تجهیزات ساخت، طراحی و
تولید آمریکا نیستند. هیچکس بهتر از آمریکا این کار را
انجام نمیدهد.»
در همین حال جیدی
ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، نیز گفت که آقای ترامپ «شاید تصمیم بگیرد اقدامات
بیشتری برای پایان دادن به برنامه هستهای ایران انجام دهد.»
او در شبکههای
اجتماعی نوشت که ایران «اورانیوم را بسیار فراتر از میزان مورد نیاز برای هر کاربرد
غیرنظامی غنیسازی کرده است» و رئیسجمهور آمریکا «شاید تصمیم بگیرد برای پایان
دادن به غنیسازی ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.»
آقای ونس با
تمجید از «خویشتنداری ترامپ در متمرکز نگه داشتن توجه ارتش ما بر حفاظت از نیروها
و غیرنظامیان» گفت که هنوز «هیچ استدلال قابل قبولی ندیدهام که نشان دهد چرا ایران باید تعهدات
خود در زمینه عدم اشاعه سلاحهای هستهای را نقض کند.»
ببینید: انفجار در سولههای نزدیک پلیس راه شاهینشهر - کاشان
ویدیوهای منتشر شده لحظه انفجار در یک مجموعه صنعتی شامل چند سوله در ابتدای جاده شاهین شهر به علویجه روبروی پاسگاه پلیس راه شاهین شهر به کاشان در استان اصفهان را نشان میدهد. مشخص نیست این واحد صنعتی چیست و چه فعالیتی در آن انجام میشود.
خبر فوری, سپاه پاسداران: موج دهم موشکهای ایرانی به سمت اسرائیل شلیک شد
کانال اخبار سپاه پاسداران گزارش داد که «موج دهم حملات پرقدرت ترکیبی نیروهای مسلح ایران به سرزمینهای اشغالی آغاز شد.»
بنابر این گزارش شلیک این موشکها از نقاط مختلف ایران انجام شده و «به سمت سرزمینهای اشغالی هدفگیری شدهاند.»
صبح امروز هم ایران موشکهایی را به سمت اسرائیل شلیک کرد. اسرائیل تعداد آنها را ۳۰ موشک عنوان کرد.
سفیر ایران در لندن: در حملات اسرائیل ۲۲۴ غیرنظامی کشته شدند
علی موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن اعلام کرد که تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ نفر در حمله اسرائیل به ایران کشته و زخمی شدهاند.
سفیر ایران آمار دقیقی ارائه نداد اما گفت ۲۲۴ غیرنظامی از جمله ۲۰ کودک کشته شدهاند.
او گفت «ادعاهای اسرائیل درباره "حملات دقیق و محدود" نادرست و گمراهکننده است» و آن کشور را به نقض حقوق بینالملل و عبور از «تمامی خطوط قرمز» متهم کرد.
وزارت بهداشت ایران دیروز شمار کشته شدگان را ۲۲۴ و تعداد زخمیها را بیش از ۱۸۰۰ نفر اعلام کرده و گفته بود ۳۵ زن و ۱۰ کودک جان خود را از دست دادهاند.
ایران خواستار واکنش فوری کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شد
علی بحرینی، سفیر ایران در ژنو مقر اروپایی سازمان ملل متحد خواستار واکنش فوری کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به حملات اسرائیل به ایران شده است.
سفیر ایران در این نامه حمله اسرائیل را «نقض صریح اصول بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بینالملل» خوانده و از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته است حملات نظامی اسرائیل به ایران را «یک جنایت تجاوزکارانه» اعلام کند.
پیام صوتی تعدادی از ایرانیان خارج از کشور
توضیح ویدئو، تعدادی از ایرانیان خارج از کشور در پیامهای صوتی از نگرانیهایشان گفتند
از ایرانیان خارج از کشور خواسته بودیم از نگرانیهایی که در این روزهای جنگ اسرائیل و ایران برای مردم داخل ایران دارند بگویند.
تعدادی از مخاطبان بیبیسی از احساسات و دلهرههای خود در این روزها گفتند. تعدادی از این پیامهای صوتی را در این پست بشنوید.
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا: درخواست ترامپ برای ترک تهران «شاید یک تاکتیک» باشد
جاوید علی، مدیر پیشین شورای امنیت ملی آمریکا،
میگوید درخواست دونالد ترامپ برای ترک تهران ممکن است «تاکتیکی برای اعمال
فشار بر رژیم» باشد.
او که
در دوره اول ریاستجمهوری دونالد ترامپ عضو شورای امنیت ملی آمریکا بود، به
بیبیسی گفت تنها خود ترامپ میتواند توضیح دهد منظورش چه بوده است اما تخلیه
شهری با ۱۰ میلیون نفر
جمعیت «چندان عملی به نظر نمیرسد.»
جاوید علی همچنین گفت که کوتاه شدن حضور آقای ترامپ در نشست گروه ۷ و
«دعوت به برگزاری جلسه کامل شورای امنیت ملی» نکته مهمی است.
دونالد ترامپ یک روز زودتر از زمان مقرر این
نشست را ترک کرد و از کانادا به آمریکا بازگشت.
آقای علی توضیح
داد که این جلسات فقط زمانی برگزار میشوند که رئیسجمهور شخصاً اعضای این شورا فرا
بخواند یا مشاورانش تشخیص دهند که «وضعیت به قدری جدی است که چنین نشستی
ضروری است.»
به گزارش شبکه فاکس نیوز، آقای ترامپ از شورای امنیت ملی خواسته است برای برگزاری جلسه آماده باشند اما خود برگزاری این جلسه را اعلام نکرده است.
استارمر میگوید اظهارات ترامپ نشان نمیدهد که آمریکا قصد دخالت داشته باشد
کییر استارمر، نخستوزیر بریتانیا، گفت هیچیک از سخنان دونالد ترامپ نشان نمیدهد که ایالات متحده قصد دارد در مخاصمه اسرائیل و ایران دخالت کند.
آقای استارمر در حاشیه نشست گروه هفت در کانادا به خبرنگاران گفت: «بیانیه گروه هفت درباره کاهش تنش [بین اسرائیل و ایران] بود.»
کشورهای عضو گروه هفت در بیانیهای که اواخر دوشنبه منتشر شد، حمایت خود را از اسرائیل اعلام و ایران را بهعنوان منبع بیثباتی در خاورمیانه معرفی کردند و در عین حال خواستار کاهش تنش در منطقه شدند.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز از بیانیه سران گروه هفت انتقاد کرد و گفت این بیانیه «بهطرز معناداری تجاوز آشکار اسرائیل علیه ایران، حملات غیرقانونی به تأسیسات صلحآمیز هستهای» و «کشتار شهروندان ما را نادیده گرفته است.»
گزارشها از اختلال گسترده اینترنت در ایران
برخی رسانههای ایران به نقل از کاربران در استانهای مختلف گزارشهایی را از اختلال گسترده منتشر کردهاند.
بنابر این گزارشها، رادار آروان کلاد و داشبورد شرکت ارتباطات زیرساخت که وضعیت اینترنت را نشان میدادند نیز با اختلال مواجه شده است.
این گزارشها همچنین به نقل از برخی از کارشناسان و فعالان حوزه اینترنت حاکی است که به نظر آنها در طی ساعات آینده ارتباط با اینترنت بینالمللی قطع خواهد شد.
پدافند هوایی در تهران و اصفهان فعال شد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که پدافند هوایی در نقاط مختلف تهران و اصفهان فعال شده است.
در اطلاعیه جدید سپاه پاسداران آمده است: «هیچ انفجاری در تهران رخ نداد. تمام حملات رژیم اندکی پیش دفع شد.»
گزارش شده که شبکه پدافند اصفهان از ساعتی پیش با شناسایی «هواگردهای اسرائیل با قدرت وارد عمل شده و در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان در حال انهدام پرندگان متخاصم است.»
گفته میشود که «صدای انفجار و دودی که در برخی مناطق شهر مشاهده میشود مربوط به عملیات پدافندی بوده و در حال حاضر مشکل خاصی در شهر گزارش نشده است.»
ساعتی قبل ارتش اسرائیل با انتشار تصاویری در شبکه ایکس خبر داد که نیروی هواییاش حملات جدیدی به سایتهای موشکی زمینبهزمین به انجام رسانده است.
بنابر این گزارش در عملیات نیروی هوایی ارتش اسرائیل، چندین سایت و دهها پرتابگر موشکهای زمینبهزمین و رادارهای مستقر در غرب ایران هدف قرار گرفتهاند.
مجری صداوسیما از مردم خواست واتساپ را از موبایل خود حذف کنند
مجری صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی از مردم خواست که برنامه واتساپ را از موبایل خود حذف کنند
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از منابع آگاه، «برنامه واتساپ درحال جمعآوری اطلاعات افراد میباشد و آخرین مکان حضور و ارتباطات افراد را تگگذاری شده دراختیار دشمن صهیونی میگذارد.»
در همین حال پلیس گیلان اعلام کرد که در پی «ترورهای هدفمند اخیر از جمله ترور دانشمندان»، گزارشها حاکی است که اسرائیل «از ردیابی موبایلها به عنوان یکی از روشهای اصلی برای شناسایی و هدف قرار دادن افراد استفاده میکند.»
پلیس گیلان همچنین هشدار داد: «برخی نرمافزارهای پیام رسان مانند واتساپ، تلگرام و برنامههای مبتنی بر موقعیت مکانی، به محض روشن شدن تلفن همراه و یا اتصال به اینترنت، موقعیت کاربر را ثبت و منتشر میکنند و استفاده از این نرمافزارها نیز در این شرایط خطرآفرین است.»
خبر فوری, آژانس بینالمللی انرژی اتمی: بخش زیرزمینی نطنز «آسیب مستقیم» دیده است
آژانس بینالمللی
انرژی اتمی سازمان ملل میگوید بخش زیرزمینی سایت هستهای نطنز در نتیجه حملات
اسرائیل «آسیب مستقیم» دیده است.
آژانس بینالمللی انرژی
اتمی دوشنبه گفته بود که «هیچ نشانهای» از این موضوع در دست ندارد و طبق برآورد
این سازمان فقط بخشهایی از تاسیسات غنیسازی اورانیوم که روی زمین قرار دارند،
همراه با زیرساختهای برقرسانی آنها آسیب دیدهاند.
امروز اما آژانس بینالمللی انرژی اتمی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بر اساس تحلیلهای ادامهدار از تصاویر
ماهوارهای با وضوح بالا که پس از حملات روز جمعه جمعآوری شدهاند، آژانس عناصری
را شناسایی کرده است که نشاندهنده برخوردهای مستقیم به سالنهای زیرزمینی غنیسازی
در نطنز هستند.»
آقای گروسی دیروز در نشست اضطراری شورای حکام آژانس هم همین ارزیابی را تکرار کرد.
آژانس درباره این آسیب مستقیم جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.
تأسیسات نطنز حدود
۷۰ زنجیره
سانتریفیوژ در دو کارخانه غنیسازی دارد که یکی از آنها زیرزمین است.
ایران همواره
تلاش برای ساخت سلاح هستهای را رد کرده اما اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی کرده است. حد مجاز طبق برجام ۳/۶۷ درصد بود.
وزیر خارجه اسرائیل: هدف ما تغییر حکومت در ایران نیست
منبع تصویر، Reuters
گیدعون سعر، وزیر خارجه اسرائیل، میگوید هدف از اقدام نظامی تغییر رژیم در ایران نیست.
او البته گفت ممکن است این تغییر، نتیجه آن باشد اما
هدف اصلی نیست.
آقای سعر به خبرنگاران گفت اسرائیل سه هدف اصلی دارد:
«اول از همه، آسیب جدی به برنامه هستهای [ایران]؛ هنوز کارمان را در این زمینه تمام نکردهایم.»
وزیر خارجه اسرائیل گفت هواپیماهای اسرائیل
اکنونی در حریم هوایی ایران برتری دارند و «ما هنوز اهدافی در نظر داریم.»
او هدف دوم و سوم را «آسیب جدی به برنامه موشکهای
بالستیک رژیم ایران» و در نهایت «آسیب جدی به طرح نابودی کشور اسرائیل» توصیف کرد.
قطر میگوید میزان تشعشعات در خلیج فارس را روزانه تحت نظر دارد
قطر گفت پس از حملات هوایی اسرائیل به تأسیسات هستهای ایران، میزان تشعشعات در خلیج فارس را روزانه زیر نظر دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماجد انصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در یک نشست خبری گفت: «ما این موضوع را بهصورت روزانه ارزیابی میکنیم.»
«در حال حاضر نگرانی خاصی وجود ندارد اما بدیهی است که تشدید درگیری در بلندمدت میتواند پیامدهای غیرقابل پیشبینی داشته باشد.»