بحران آب در ایران؛ پزشکیان: تصمیمات اشتباه گذشته ما را به اینجا رساند

مسعود پزشکیان می‌گوید که «تصمیمات اشتباه گذشته» کشور را به این درجه از بحران آب رسانده است. در بسیاری از شهرهای ایران با عبور دمای هوا از ۴۰ درجه، کمبود شدید آب و برق زندگی را برای شهروندان دشوار و جریان امور را مختل کرده است. در استان‌های مختلف فعالیت‌ها تعطیل شده‌اند و ادارات یا ساعت‌های کم کار می‌کنند یا دورکاری می‌کنند. گفته می‌شود که ۲۵ استان و ۵۳ شهر با تنش آبی مواجهند. در همین حال پرتو فرابنفش در تهران به حد خطرناک رسیده و از شهروندان خواسته شده در ساعت‌های اوج گرما در خانه بمانند.

خلاصه

  • فردا پرتو فرابنفش در تهران به حد خطرناک می‌رسد
  • مسعود پزشکیان می‌گوید که تصمیمات اشتباه گذشته ما را به این نقطه رساند
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت که بخش شمالی دریاچه ارومیه را باید خشک شده در نظر گرفت
  • پمپ تقویت فشار آب «۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان» هزینه برای تهرانی‌ها دارد

پوشش زنده

  1. اورژانس ایران: در ساعت‌های اوج گرما از خانه خارج نشوید

    محسن لعل، معاون آموزش همگانی سازمان اورژانس کشور، از شهروندان خواست در ساعت‌های اوج گرما از خانه خارج نشوند.

    او به خبرگزاری مهر گفت: «در صورت نداشتن ضرورت برای خروج از منزل، افراد به‌ویژه گروه‌های پرخطر از خانه خارج نشوند، به‌ویژه در ساعات اوج گرما یعنی از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر. در صورت لزوم برای خروج باید از لباس‌های نخی و سبک و روشن استفاده شود و به‌طور مداوم و قبل از احساس تشنگی آب نوشیده شود.»

    او گفت که کودکان و نوزادان، سالمندان، خانم‌های باردار، افراد چاق، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی، و همچنین افرادی که در فضای باز فعالیت سنگین دارند، بیش از دیگران در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

  2. پرتو فرابنفش در تهران در حد خطرناک

    این روزها در تهران میزان پرتو فرابنفش بسیار بالاست و در حد خطرناک است.

    بر اساس طبقه‌بندی سازمان بهداشت جهانی، میزان پرتو فرابنفش اگر در حد یک تا دو باشد بی‌خطر محسوب می‌شود.

    بین سه تا هشت این خطر متوسط است و برای محافظت باید تدابیری را در نظر گرفت، از جمله استفاده از کرم ضدآفتاب یا ماندن در فضای سرپوشیده.

    از هشت به بالا میزان پرتو فرابنفش به حد خطرناک می‌رسد.

    اینجا بیشتر بخوانید.

  3. یک دانشمند اقلیمی: خشکسالی‌ها ممکن است تشدید شود

    بحران آب فقط مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان با این پدیده ناشی از افزایش دما و خشکسالی‌ روبرو هستند.

    خبرگزاری رویترز در این باره با اریش فیشر، دانشمند اقلیمی، گفت‌وگو کرده است که می‌گوید شرایط اقلیمی حاضر در جوی گرم‌تر و اقیانوس‌هایی گرم‌تر رخ می‌دهند که می‌تواند در رطوبت جوی بیشتری را در خود نگه دارد.

    به گفته او، همه این عوامل در واقع باعث می‌شوند که موج‌های گرما، همان‌طور که در گذشته تجربه کرده‌ایم، شدیدتر و به‌وضوح پرتکرارتر شوند. بارش‌های سنگین نیز می‌توانند شدیدتر باشند، زیرا جو می‌تواند حاوی رطوبت بیشتری باشد.

    آقای فیشر همچنین گفت که همین توانایی جو برای حمل رطوبت بیشتر به این معنی است که رطوبت بیشتری را از گیاهان و سطح زمین بیرون می‌کشد و بنابراین ممکن است خشکسالی‌ها نیز شدیدتر شوند.

  4. شرکت آبفای استان تهران: خشکسالی پنج سال اخیر در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه است

    شرکت آبفای استان تهران: خشکسالی پنج سال اخیر در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه است

    منبع تصویر، FP via Getty Images)

    شرکت آبفای استان تهران می‌گوید خشکسالی‌های پنج سال اخیر و کاهش بارش‌های استان تهران در ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و ذخایر آب در سدهای تأمین‌کننده آب تهران در پایین‌ترین وضعیت است.

    این شرکت از شهروندان خواسته است دست‌کم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. بنابر گزارش‌ها، در برخی مناطق تهران فشار آب بسیار کم شده و حتی آب ساعت‌های طولانی قطع بوده است.

  5. فراخوان ویدیو و صدا

    رد شدن از پست Instagram
    اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

    این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

    توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

    پایان پست Instagram

  6. سخنگوی صنعت آب ایران: دستگاه‌های اجرایی تهران باید ۲۵ درصد کاهش مصرف اعمال کنند

    عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران، گفت: «دستگاه‌های اجرایی مستقر در تهران باید ۲۵ درصد کاهش مصرف اعمال کنند. در این راستا از حدود ۳۰۰۰ دستگاه شناسایی شده، ۱۶۳۸ دستگاه کاهش ۲۵ درصدی را اعمال کرده‌اند و بقیه هم باید رعایت کنند در غیر این صورت برخورد صورت می‌گیرد.»

    او از شناسایی «۱۷۰۰ انشعاب مراکز حساس» مثل مراکز درمانی خبر داد و گفت برای «۱۲۰۰ مورد» مخزن اضطراری طراحی شده است تا از تنش آبی تهران در امان بمانند.

    به گفته آقای بزرگ‌زاده، شهرداری تهران ۷۰۰ چاه در اختیار دارد:

    «اکنون ۷۰۰ چاه برای آبیاری فضای سبز در اختیار شهرداری تهران است که ۵۵ چاه از بین آنها کیفیت شرب دارد که باید در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

  7. استان تهران چهارشنبه تعطیل است

    دولت ایران به دلیل تداوم گرمای شدید و کمبود آب و برق چهارشنبه اول مرداد را در استان تهران تعطیل اعلام کرد.

    فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در شبکه ایکس نوشت که با تصمیم هیئت دولت و در پی تداوم گرمای شدید و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق روز چهارشنبه اول مرداد در استان تهران تعطیل عمومی است.او این تعطیلی را «فرصتی برای استراحت، سفر کوتاه یا در کنار خانواده بودن» خواند و تاکید کرد که البته با رعایت نکات ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی.

    بارش‌های استان تهران در ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و ذخایر آب در سدهای تأمین‌کننده آب تهران در پایین‌ترین وضعیت است.

    این شرکت از شهروندان خواسته است دست‌کم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. بنابر گزارش‌ها، در برخی مناطق تهران فشار آب بسیار کم شده و حتی آب ساعت‌های طولانی قطع بوده است.

  8. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران: ۲۵ استان و بیش از ۵۳ شهر با تنش آبی مواجه هستند

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران: ۲۵ استان و بیش از ۵۳ شهر با تنش آبی مواجه هستند

    منبع تصویر، social

    توضیح تصویر، صف آب در تهران

    همزمان با عبور دما در شهرهای ایران از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، کمبود شدید آب و برق زندگی را برای شهروندان دشوار و جریان امور را مختل کرده است.

    در استان‌های مختلف فعالیت‌ها تعطیل شده‌اند و ادارت یا ساعت‌های کم کار می‌کنند یا دورکاری می‌کنند. به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب، بیشتر استان‌های ایران با تنش آبی مواجهند.

    هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران، امروز گفت: «در حال حاضر، ۲۵ استان و بیش از ۵۳ شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند. این وضعیت به دلیل ورود به پنجمین سال خشکسالی متوالی رخ داده است.»

    به گفته عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، «استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بیشترین میزان کم‌بارشی را با بیش از ۵۰ درصد کاهش بارش داشته اند.»

    او گفت: «۲۴ استان کشور دارای تنش آبی هستند، در پیشانی شهرهای دارای تنش، تهران با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر قرار دارد.»

    دیروز دما در بسیاری از شهرها از ۴۰ درجه گذشت. به گزارش سازمان هواشناسی، در خوزستان و ایلام حداکثر دما به ۵۰ درجه رسید و در بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز دما به بالای ۴۵ و ۴۸ درجه رسید.

    مدیریت نادرست، برداشت بی‌رویه و سودجویانه از منابع زیرزمینی، اصرار بر رویکردهای منسوخ کشاورزی در کنار تشدید تغییرات اقلیمی از دلایل این بحران هستند.

  9. سلام،

    در ایران بحران آب ابعاد کم‌سابقه‌ای پیدا کرده است و در کنار گرمای شدید و کمبود برق، زندگی دشوار و فعالیت‌ها مختل شده‌اند.

    با پوشش زنده ما همراه باشید.