حزب الله: به نقض آتشبس از سوی اسرائیل و اشغال جنوب لبنان پاسخ میدهیم
گروه حزبالله اتهام بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر به خطر انداختن آتشبس را رد کرد و گفت که به نقض آتشبس از سوی اسرائیل و اشغال جنوب لبنان همچنان پاسخ خواهد داد.
این گروه در بیانیهای اعلام کرد حملاتش به مواضع اسرائیل در جنوب لبنان و شمال اسرائیل «پاسخی مشروع به نقض مداوم آتشبس از سوی دشمن از همان روز نخست اعلام آتشبس موقت» است.
در این بیانیه آمده است: «حزبالله بهطور روشن و قاطع تأکید میکند که ادامه نقض آتشبس از سوی دشمن، بهویژه تداوم اشغال سرزمینهای لبنان و نقض حاکمیت آن، با پاسخ و مقاومتی روبهرو خواهد شد که آماده دفاع از سرزمین و مردم خود است.»
پیشتر آقای نتانیاهو در نشست کابینه گفته بود: «نقض آتشبس از سوی حزبالله در عمل در حال از بین بردن آتشبس است» و تأکید کرده بود که اسرائیل «با قدرت و مطابق با توافقهای انجامشده با ایالات متحده و لبنان» عمل میکند.
بر اساس مفاد آتشبس که از ۱۷ آوریل(۲۸ فروردین) اجرایی شده و اخیراً برای سه هفته دیگر تمدید شده است، اسرائیل حق دارد در برابر «حملات برنامهریزیشده، قریبالوقوع یا در حال انجام» واکنش نشان دهد. با این حال، این کشور همچنان به حملات مرگبار در لبنان ادامه داده و نیروهایش در منطقهای موسوم به «خط زرد» در نزدیکی مرز حضور دارند. اسرائیل هشدار داده است که ساکنان لبنان به این مناطق باز نگردند.
حزبالله همچنین دولت لبنان را متهم کرد که در برابر حملات اسرائیل سکوت کرده است و در انجام وظایف اساسی خود برای دفاع از سرزمین و مردم ناتوان بوده است. این گروه همچنین خواستار توضیح مقامات درباره مبنای اقداماتی شد که به گفته آن، به اسرائیل «آزادی عمل برای حمله، تخریب و کشتار» میدهد.